Kan man være venner med en løve? er en børnebog/samtalebog og en vejledning der åbner for filosofiske samtaler med børn. 

Børnebogen rummer ti filosofiske emner, eksempelvis Hvad er sprog?, Hvad er natur?, Hvem bestemmer? Hvad er sanser? Før man kaster sig ud i spørgsmål og debat, møder man et persongalleri der omfatter børnene på Koldbakken, to mødre, en morfar og Inuk der kan spille på tromme.

Hvert emne ledsages af en farvestrålende illustration på en dobbeltside, og nederst på siderne er der spørgsmål til overvejelse og samtale. Under Hvem bestemmer? finder man spørgsmålene: Hvem bestemmer på billedet? Er der nogen, som ingenting bestemmer? Bestemmer Storms mor over børnene? 

Billedet i afsnittet Hvem bestemmer? forestiller en kvinde – Storms mor – der står og skælder ud på nogle børn der angiveligt er i gang med en sneboldkamp tæt på et skilt med ‘Sneboldkamp forbudt’.

Bagerst finder man en vejledning, herunder hvordan den voksne får barnets måske meget konkrete bemærkning til at blive til en almen, filosofisk samtale med relevans for alle deltagere i samtalen. Så hvis Hugo melder, at han ikke længere er gode venner med Silas, fordi de har været oppe at slås, er det måske venskab der skal på programmet.

Man kan som voksen/lærer/pædagog tage udgangspunkt i både tegninger og spørgsmål. Koldbakkebørnene har gang i forskellige aktiviteter på billederne, Ingolf og Arthur har oftest gang i ting der kunne bekymre den voksne en smule, men for børn vil handlinger og scener være genkendelige. Ingolf og Arthur vender stærkt tilbage under temaet Hvad må man?, hvor der er mulighed for at diskutere regler og grænser

Det er fine, fascinerende billeder med masser af inspiration og gode spørgsmål, som vil kunne fange børnene.

Med til børnebogen hører en vejledning til den voksne. Her fortælles om formålet med filosofi med børn, blandt andet udvikling af kritisk og kreativ tænkning, kunsten at sætte ord på egne tanker og lytte til andre og desuden mødet med mere kompleks tænkning.

Ydermere understreges, at det er vigtigt at inddrage alle deltagerne, og at det er den voksnes opgave at holde samtalen på sporet. Endelig er der et eksempler på, hvordan man kan tale om venskab og/eller natur med børnene, og hvordan man med udgangspunkt i filosofi om sprog kan føre emnet videre til danskundervisningen i skolen.

Generelt virker materialet indbydende og let at gå til både for børnehavebørn og børn i indskolingen. Her minder bøgerne lidt om Oscar Brenifiers bøger om filosofi med børn: Hvad tænker du om rigtigt og forkert? og Hvad tænker du om skønhed og kunst?. Det er ligeledes bøger der tager afsæt i, at filosofi er godt for både tænkning, social og sproglig udvikling.

Der er mange gode grunde til gå ombord i filosofi med børn.

Kan man være venner med en løve?

Samtalebog for små og store filosoffer

Louise Nabe-Nielsen og Lho Høiris

40 sider

Rum for Undren

Udgivet: 2016/2022
Målgruppe: Fra 5 år

Birte Strandby