Så udkom Gyldendals historie, og hvem skulle have troet, at den var så dramatisk? Det er næsten som at læse om kongehusets aner, om et næsten royalt foretagende der bestemmer, hvad danskerne skal læse og hvornår, om borgerne skal opdrages eller underholdes.

Alligevel fortaber Stensgaard sig ikke i hyldest til det gamle forlag, men fortæller også om de brodne kar, og alene Gyldendals manøvreren under og efter 2. verdenskrig fylder et helt kapitel og omfatter beretningen om, hvor vores nationaldigtere befandt sig politisk, Hans Kirk, Hans Scherfig, Martin Andersen Nexø og i den modsatte ende, Harald Bergstedt, Svend Fleuron og Ole Wivel. Sidstnævnte får sammen med Knud W. Jensen en væsentlig rolle på Gyldendal. Knud W. Jensen er investoren der køber et Gyldendal der er på vej til en økonomisk nedtur efter mange år med Ingeborg Andersen ved roret. Ingeborg Andersen er portrætteret som moderlig, omsorgsfuld og nationalt sindet. Under 2. verdenskrig forklarer hun gang på gang tyskerne, hvorfor Gyldendal ikke kan udgive tysk litteratur, og efter krigen får hun tilbudt en plads i bestyrelsen for Information.

Ingeborg Andersen gjorde sig bemærket som forlægger ved at støtte Johanne og Morten Korchs udgivelser der giver stor indtjening, men ikke ellers harmonerer med Gyldendals ambitiøse, litterære linje, mens forfattere som Kjell Abel og PH ikke bliver udgivet på Gyldendal.

Ingeborg er ikke den eneste der gør indtryk. Gyldendal ledes af en lang række personligheder fra grundlæggeren Søren Gyldendal over ‘Danske drenges forlag’ – Wivel, Knud W. Jensen og Otto B. Lindhardt – til Klaus Rifbjerg og Johannes Riis. Det er triumviratet Wivel, Jensen og Lindhardt der i 1959 står bag Danmarks første moderne billigbøger: Min kone spiser med pinde, Gengældelsens veje, De unge løver, Dagdriverbanden og Shane – den tavse rytter, sidstnævnte solgte i 30.000 eksemplarer

Stensgaard beretter stærkt og livligt om personlighederne – fra Tove Ditlevsen til Kim Leine – og litteraturen, om det er forfatterne eller publikum man satser på, hvad man kan tillade sig at trykke, og om hvad der ikke er helt godt nok i forhold til den litterære standard som for eksempel cowboyromanen om Shane. Tydeligvis har det kommercielle aspekt ikke været noget, der har voldt bekymringer de første 200 år af Gyldendals historie, og det er jo i sig selv fantastisk.

Udover historiske personligheder er der også interessante tal. For eksempel solgtes Nis Petersens ‘Sandalmagernes gade’ i 75.000 eksemplarer, og Johanne Korch nåede et samlet oplagstal på en million, et tal som hendes bror senere har overgået. Og så er det interessant, at Gyldendals historie følges tæt med danskernes forhold til litteratur. Med til den konservative holdning og snobberiet følger også en slags forpligtelse overfor publikum, en kvalitetssikring der stadig holder på et ændret bogmarked.

Man kan også nyde de mange fotografier i bogen. For eksempel er der et vidunderligt billede af Thit Jensen og Karen Blixen til afskedsfesten for Ingeborg Andersen, og generelt får man et solidt indtryk af institutionen.

Selveste Gyldendal – en historie

Pernille Stensgaard

473 sider

Gyldendal

Udgivet: 2020

Birte Strandby