Vi vil have dine fortider og dine nutider fordi vi også vil have dine fremtider. Vi vil have hele dig.
Facebook, Amazon eller en anden matador i erhvervslivet? Citatet fortæller under alle omstændigheder lidt om den verden Ali Smith fremstiller så betagende i Forår. En dystopisk verden, hvor menneskelighed har vanskelige betingelser. Det hører vi mere om gennem Richard og Brit.
Richard er filminstruktør. Han har noget modvilligt men tvunget af sin økonomi påtaget sig et projekt der omhandler et kærlighedseventyr mellem Rilke og Katrine Mansfield der angiveligt engang har befundet sig på samme hotel uden at kende hinanden. I filmprojektet er de elskende – i en svævebane.
Richards har sine problemer med projektet, og da hans bedste ven, manuskriptforfatteren Paddy, dør efterlades Richard i et sort hul.
Til gengæld møder han Brit. Hun arbejder i et flygtningecenter, og det er gennem hende, vi får udsigten til en menneskefjendsk verden, der langsomt æder sig ind på hende – og os(?). Hun lægger ellers ud med at være et venligt menneske, men arbejdet på flygtningecenteret lærer hende nogle brutale og praktiske værktøjer, der gør det lettere at gå på kompromis med omsorg og empati. Såsom at tale om vejret, mens man sammen med tre andre ansatte fastholder en desperat immigrant.
En dag dukker miraklet op på flygtningecentret: en menneskelighedens Greta Thunberg. Hun hedder Florence, er ca. tolv år gammel og nærmest usynlig, men hun får ledelsen til at vaske toiletter og immigranterne til at grine.
Ali Smith skriver som champagne, boblende og stærkere end man forventer. Læseren bliver nærmest plumpet ned i romanen, i miljøerne, og især dialogerne mellem Richard og Paddy bliver man klogere af. Som Faulkners Absalom, Absalom! spejler Smiths Forår de mindre flatterende sider af menneskeheden.
Forår er den tredje roman i Ali Smiths årstidskvartet.
Forår
Ali Smith
Oversat af Ninna Brenøe
333 sider
Gyldendal
Udgivet: 2020
Birte Strandby