Halfdan Rasmussen og Tage Laus dagbøger

I 1938 besluttede to unge fra arbejderklassen at tage på langfart i stedet for at trave skosålerne tynde i Københavns  gader.

Det var umuligt i 1930’ernes krise at få en læreplads. De to var Halfdan Rasmussen (1914-2002) og Tage Lau (1915-1991).

De drog  i juni 1938 afsted på en tandem. Den første del af turen sejlede de med en damper til Antwerpen for at undgå turen gennem Nazityskland. Fra Belgien cyklede, gik og blaffede de til  Sydfrankrig helt tæt på grænsen til Spanien.

Halfdan Rasmussens søn, Tom Nagel Rasmussen, fandt sin fars dagbog på loftet og  ved et tilfælde fik han fat i Tage Laus ditto. Tom Nagel Rasmussen har tastet de håndskrevne dagbøger ind på computer. Stavekontrol var slået fra. De to ungersvende skrev i en form fortalesprog: hade i stedet for havde, sjafør for chauffør, å for og. Det skal læseren af bogen lige vænne sig.

Svend Rybner har skrevet en udmærket introduktion. Her ridser han forskellige sider af det socialistiske miljø i 1930’erne op med mange små fraktioner og stridigheder mellem stalinister og trotskister. Hitler havde magten i Tyskland, de spanske borgerkrig rasede og Stalin var i fuld gang med sine udrensninger.

Tunge skyer lå over Europa. Snart skulle slemt blive værre.

Det var i det vakuum de to unge drog afsted. Halfdan og Tage var begge venstreorienterede og mødtes i Den internationale Brevklub. Det er ikke slået fast hvor godt de kendte hinanden. Noget tyder på, at det ikke var ret meget. Under turen havde de deres uenigheder, der bundede i  forskellige temperamenter. Deres veje skiltes da også, da de var nået til den spanske grænse og de fandt hver sin rute hjem.

Det var ikke deres hensigt at tage til Spanien og deltage i krigen på regeringens side. Tage havde været der og slap med nød og næppe fra det med livet i behold.

Tage har en fordel for Halfdan, som kun kan dansk, mens Tage boltrer sig på flere sprog. Dermed kom han nemt i kontakt med andre på de herberger, hvor de overnatter. Her møder de mange nationaliteter, og mange diskussioner opstår. Halfdan føler sig ofte udenfor, men han har sin mandolin, som han underholder med. Han er sønderknust, da instrumentet blive kunst under en køretur.

Pengene er små. Ofte må de sulte. Der kom lidt penge hjemmefra, men de klarer sig også igennem ved at få måltider af en venlig herbergmutter eller af de bilister, der tager dem op at køre.

De to tegner et broget billede af de mennesker og de steder de besøger på turen, der slutter den 24. august efter 2500 km.

Tage er klart den, der udtrykker stærkeste meninger om facister og kapitalister, men den kommende folkekære og fredselskende digter, Halfdan kan også:

“… jeg ka ikke tåle luften a disse kostbare stinkdyr, så jeg går næsten og skammer mig idetheletaet at befinde mig i nærheden a di eksklusive pengematadorer uden at turde kvæle en eneste, eller bare stritte nole stykker et par hundrede mil ud i altanterhavet”

Citatet er fra den 30 juli, da de er nået til Bayonne i Sydfrankrig. Her vrimlede det med det, de to kaldte burgøjserturister. 

Halfdan Rasmussen er vel kendt af de fleste, hvilket vel nok er årsagen til, at bogen er udkommet. Tage Lau blev udlært smed og var i mange år fællestillidsmand på Schous Fabrikker i København. Han virkede også som lærer i kunstsproget esperanto.

Sommeren 38

Dagbøger

Halfdan Rasmussen og Tage Lau

230 sider, ill.

Udkom august 2022

Gads Forlag

Anmelder Bjarne Gregersen