Professor i nordisk litteratur, litteratur- og teateranmelder på Politiken Thomas Bredsdorff har med denne bog bidraget til berigelse af sin omverden. Som de fleste erindringer forekommer der enkelte tekstdele, der kunne synes uvedkommende for læseren, hvis de ikke havde stået i relief til verdenshistorien som sønderjyske erindringer i tilknytning til 2. Verdenskrig nødvendigvis må gøre det.

Ellers udgør barndom og opvækst ikke bogens mest fængende kapitler, til gengæld er der indblik i digteren Morten Nielsens sidste dage som sabotør, og der er et kapitel om at sejle og om, hvorfor Paul Elvstrøm var så fantastisk en sejler, og ikke mindst er der beskrivelser af, hvordan det var at være studerende og underviser før og efter 1968.

I kapitlet Videnskabeligt får vi indblik i undervisningen på Filologisk Fakultet i tresserne, og hvorfor det kan tage et helt semester at gennemgå en fire linjers tekst. For de litteraturinteresserede er der klip fra Louis Hjelmslev og glossematikken, og af Billeskov Jansen og strukturalismens fødsel.

Bredsdorff skriver levende, og man kan tydeligt følge vanskelighederne under pædagogikum i en 2. real, hvor ’luften er tyk af papirkugler’, og de senere udfordringer der var en del af det at være underviser i 1968, hvor lærerautoriteten uden forvarsel gik fløjten, og læreren måtte finde sig i at blive afbrudt og acceptere utidige spørgsmål fra arrogante studerende.

’Undervisning er en rå branche’, skriver forfatteren og beklager især, at den prestige og agtelse der tidligere omgav lærergerningen er forsvundet.

Udover en vinkel på undervisning og universitet er der en beskrivelse af arbejdspladsen Politiken, og om at anmelde dansk teater.

Gør hvad du vil – men sig hvad det er – Erindringer

Thomas Bredsdorff

370 sider

Gyldendal

Udgivet: 2013

Birte Strandby