En samling på godt 100 digte. Bemærkelsesværdigt er der ikke et eneste kærlighedsdigt i mellem. Til gengæld er der ganske mange af digtene der kommer tæt på døden, oftest jeg-personens egen død:

Hvem holder min hånd,

indtil jeg når over på den anden side?

Bortset fra spørgsmålet om at holde i hånd er forholdet til døden nærmest længselsfuldt:

Vi skifter spor

over vejen,

langs hækken,

med et henkastet blik mod kirkegården.

De ligger så trygt der i mørket.

Men det handler også om at komme ordentligt af sted:

Når solen er gået ned,

og min skygge har sagt farvel,

må I rydde mine skabe, brænde hvert et brev,

fragå jer arv og gæld.

Men lov mig at brænde mine klæder,

før låget skrues i,

mine følelser sidder uden på tøjet.

Nogle digt minder om Piet Heins gruk som for eksempel:

Rettidig omhu

Hvorfor jeg græder? spørger du .

Jeg græder ikke over noget nu,

jeg begræder,

at jeg ikke græd, da jeg sku’.

Andre steder virker det som om Benny Andersen har inspireret:

Skygger skærmer fortrængningen,

indtil benægtelsen sveder tran.

Den Andersen’ske inspiration fornægter sig heller ikke i dette digt:

Hvad bliver det til?

Af jord er du kommet, men ikke for at blive.

Til jord skal du blive, selv om du lige er kommet.

Af jord skal du igen opstå …

Denne kommen og gåen

plager mig af og til.

En af Benny Andersens digtsamlinger hedder netop Denne kommen og gåen.

Andre gange er ny ammunition til ordspilssamlingen:

Styretøj

Frihed er

evnen til at kunne

og styrken

til at lade være.

Og i enkelte digte er der fantastiske ordbilleder:

Sprøjtemiddel

Signifikant inkvisition

sorte galdesten mellem syntetisk mørtel i brand.

Mirakler bagbinder

afskårne buketter fra i fjor.

Fremelskelsens resignation flyder i gaderne

mellem pesticider med nattegn.

Det med metaforer og ordspil fortsætter:

Pint under pommes og piratos

Sammensatte ofre for indskudte sætninger

uden punktum

opsøgt af Poirots altoverskyggende lyskegle.

Generelt spændende leg med sproget, nogle få banaliteter, men absolut en læsning værd.

Knæsat

en tid med et spil om betvingende hjerter i vin og vals.

Overkroppen bærer et ansigt formet til ukendelighed

fra mindernes gryende morgen.

Depoter på kinder og hals blødgør

kraniets tyngende bevægelser,

som han står der i sit ansigts sved.

I skarp profil skimtes den øverste del

af det faldende tyngdepunkt.

De fem sanser ser bælgøjet til, den sjette er faldet i kurs.

Forholdstal

Hadet over tilstedeværelsen

er større end

kærligheden under fraværet

og mindre end

hadet over dømmekraften.

Hans-Jørgen Vestergaard

108 sider

mellemgaard

Udgivet 2015

Birte Strandby