… en tiltrængt rundtur i den foreløbige kulmination på filmkunstens overflytning fra lærred til skærm

Jakob Stegelmann

Gennemgang af 21 amerikanske serier produceret fra 1990 til i dag. Måske mangler vi From Dusk till Dawn, Twilight, Game of Thrones og et par andre, men generelt er der tale om et bredt udsnit af kendte serier. En af de ældste er Beverly Hills 90210, der angiveligt har været med til at opdrage en hel generation med sin fokusering på kontroversielle emner som abort, afhængighed, sekter, uddeling af kondomer på high schools, modeldrømme, hvilket muligvis har lettet samtalen om vanskelige emner mellem forældre og deres teenagere. En kombination af sæbeopera med vigtige emner gjorde serien til et et familiehit i Danmark men i USA først og fremmest et hit blandt unge piger.

Jack Bauer i 24 er også med til at flytte amerikanerne, men 24s succes skyldes i stort omfang timingen der kom tæt på 11. september 2001 og Jack Bauers personlige terroristbekæmpelse der fandt vej til den amerikanske folkesjæl – fortrinsvis den del af befolkningen der var indvandret før 1950.

Med serien Generation Kill blev der fokus på krigsberetninger uden den sentimentalitet der præger filmene fra 2. Verdenskrig – såsom Alistair MacLean film og Den længste Dag, Slaget ved Arnhem, og skønt de første Irak-krigsfilm havde lave seertal, så banede de vejen for senere terrorbekæmpelsesfilm såsom Lone Survivor og American Sniper. Hvad angår teorien om, at Irak-filmene var vejen til afsentimentalisering af amerikanske krigsfilm, så må tilføjes at Saving Private Ryan og Full Metal Jacket også kan have haft indflydelse – eller måske allerede Broen over floden Kwai fra 1957.

Naturligvis er Sex and the City med i bogen, selvom man godt kan blive lidt træt at at høre om, hvilken banebrydende effekt serien har haft på kvinders ret til både at have og at tale om fri sex, ligesom forfatteren af dette kapitel mener, at serien slår et slag for individet og personlig frigørelse. Ikke mindst sammenholdt med den vilde hype Fifty Shades forårsagede – 44 millioner læste den første bog, flere så filmen – virker det overdrevet at tillægge Sex and the City så megen gennemslagskraft.

The Wire behandles sjovt nok af Iben Albinus Sabroe, der netop i sin bog Da Sex and the City ændrede verden tillægger sidstnævnte overraskende megen indflydelse. The Wire er til gengæld rigtigt fornuftigt behandlet, og kapitlet beskriver kort de fem sæsoners betagende og ultrarealistiske fremstilling af politi, bystyre, det kriminelle miljø, skole og presse i Baltimore.

Fiktionens magt er god underholdning men består i stort omfang af resumeer og almindelig kendt information. Måske kunne man med fordel have gjort mere ud af tendenser og påvirkninger: Hvad har serierne gjort af kvantespring, hvordan har det påvirket filmproduktion, som eksempelvis den af-sentimentalisering og individualisering der omtales flere steder. Et interview med Lars Mikkelsen i forbindelse med dennes rolle som russisk præsident i den tredje sæson af House of Cards er glimrende læsning, men ellers præges Fiktionens magt af rigeligt spredt fægtning.

Bidragsydere:

Anders Agner Pedersen, Iben Albinus Sabroe, Mette Laursen, Philiph Chr. Ulrich, Kasper Lundberg, Mette Rolan Kjærsgaard, Ida Dalgaard Steffensen, Thomas Bjerre, Ea Ørum, Mathias Skovgaard-Holm, Mirco Reimer, Rasmus Sinding Søndergaard, Pernille Bruun Nielsen, Emil Lee Madsen, Hans Dahl-Nielsen, Jakob Stegelmann

Mette Rolan Kjærsgaard (red.)

235 sider

Forlaget Rosenkilde

Udgivet: 2015