Trods den intrigerende titel er det lidt småt med nyhederne i denne selvhjælpsbog til erhvervslivet. I stedet for at reklamere for forkromede løsninger, der har hjulpet andre virksomheder, gør denne bog det omvendte, det vil sige beskriver, hvordan man kan få tingene til at gå helt i hårdknude. Det er endda som i andre bøger af samme kaliber stillet op i lister:
Fem stensikre måder at opnå fiasko på:
Koncentrer dig først og fremmest om dig selv og dine egne behov.
Løs dine opgaver i den rækkefølge, du er i humør til
osv.
Det giver underholdende afbræk, men bortset fra den bagvendte angrebsvinkel, er der ikke nye appelsiner i turbanen.
De gode råd består blandt andet i, at man overvejer, hvad virksomhedens formål er, og her er profitmaksimering ikke en opgave, der kan motivere på sigt. I stedet kan man koncentrere sig om, hvad man kan tilføre samfundet: Sunde madprodukter, energirigtig produktion. Som i øvrigt beskrevet i blandt andet Funky Business Forever og Pris eller Poesi fra 2008 (anmeldt på Bogvægten.dk)
Desuden bebrejdes ”gamle” virksomheder deres tilbøjelighed til ”mikromanagement” og tilbøjeligheden til at tænke i abstraktioner: Det er ikke socialgruppe fem, men den enlige mor på cyklen, der er kunden. Altså kommunikation med kunderne som også nævnt i Forbrugeren i førersædet.
Konkluderende er det en serie selvfølgeligheder leveret i et rapt sprog og med forfatterens egne, udmærkede eksempler på både succes og fiasko – Jan Carlzon og Q8 henholdsvis. Men hvis man vil huske, hvorfor man ikke bare skal efterligne alle de andre, er det en praktisk bog at have ved hånden.
Forfatter: Hanne Feldthus
284 sider
Gyldendal Business
Udgivet: 27.02.2009