Trods den intrigerende titel er det lidt småt med nyhederne i denne selvhjælpsbog til erhvervslivet. I stedet for at reklamere for forkromede løsninger, der har hjulpet andre virksomheder, gør denne bog det omvendte, det vil sige beskriver, hvordan man kan få tingene til at gå helt i hårdknude. Det er endda som i andre bøger af samme kaliber stillet op i lister:

Fem stensikre måder at opnå fiasko på:

Koncentrer dig først og fremmest om dig selv og dine egne behov.

Løs dine opgaver i den rækkefølge, du er i humør til

osv.

Det giver underholdende afbræk, men bortset fra den bagvendte angrebsvinkel, er der ikke nye appelsiner i turbanen.

De gode råd består blandt andet i, at man overvejer, hvad virksomhedens formål er, og her er profitmaksimering ikke en opgave, der kan motivere på sigt. I stedet kan man koncentrere sig om, hvad man kan tilføre samfundet: Sunde madprodukter, energirigtig produktion. Som i øvrigt beskrevet i blandt andet Funky Business Forever og Pris eller Poesi fra 2008 (anmeldt på Bogvægten.dk)

Desuden bebrejdes ”gamle” virksomheder deres tilbøjelighed til ”mikromanagement” og tilbøjeligheden til at tænke i abstraktioner: Det er ikke socialgruppe fem, men den enlige mor på cyklen, der er kunden. Altså kommunikation med kunderne som også nævnt i Forbrugeren i førersædet.

Konkluderende er det en serie selvfølgeligheder leveret i et rapt sprog og med forfatterens egne, udmærkede eksempler på både succes og fiasko – Jan Carlzon og Q8 henholdsvis. Men hvis man vil huske, hvorfor man ikke bare skal efterligne alle de andre, er det en praktisk bog at have ved hånden.

Forfatter: Hanne Feldthus

284 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 27.02.2009