En lille bog om betydningen af spin og spindoktorer med eksempler på anvendelsen i dansk politik.

Godt spin er en effektiv, strategisk kommunikation præget af ærlighed og autencitet. Det handler om at fange essensen af det, man gerne vil have ud og så gentage det igen igen igen. Det lyder omtrent som reklameverdenen, og principperne er da også de samme.

Begrebet spin er relativt nyt, og bogens forfattere tager udgangspunkt i først den amerikanske valgkamp mellem Clinton og Bush og dernæst, i hvad Blair gjorde i England med journalisten Campbells bistand: Han trak essentielle budskaber ud af den politiske dagsorden og gentog dem til bevidstløshed. Herfra går forfatterne videre til at diskutere spinnet om Foghs kontraktpolitik og om Venstres forvandling.

Der er eksempler på, hvordan man polstrer en større nyhed, så den forsvinder i mængden, hvordan man styrker eller svækker en politikers image, og der er en gengivelse af den meget langvarige sag med Løkkes rod i bilagene, der i virkeligheden ikke var en sag.

Bogen byder på flere underholdende indslag såsom afsnittet om journalisten Bo Elkjær, der kæmper i halvandet år for at få et interview med statsministeren, men da han får det, han selv opfatter som en potentiel forsidebasker, drukner det fuldstændig i nyt velfærdsudspil og kræftpakke.

Læsningen hæmmes af mange, lange citater, hvoraf nogle med fordel kunne have været reduceret til få linjer, for eksempel er et pressemøde med Helle Thorning-Schmidt om betalingsringen gengivet i sin fulde længde – syv sider.

Ikke mindre end 21 % af befolkningen forbinder politik med strategi. Tallet er steget fra 15 % i 2010. I efterskriften rummes overvejelser om, hvorfor vi har udviklet os til en nation af spindoktorer, hvorfor vi diskuterer håndtering af sagen i stedet for sagens substans, og hvad der gør Mogensen og Kristiansen til en del af populærkulturen.

Da spin erobrede Danmark

Jens Aagaard og Anders Agner Pedersen

222 sider

People’s Press

Udgivet: 23.01.2013

Birte Strandby