Man kan arve berømmelse. Det gjorde Alexander den Store, og han blev yderligere berømt, fordi han var en stor krigsherre. Shakespeare blev berømt for sine skuespil. Og med medierne – ikke mindst de sociale medier – er der kommet nye former for berømtheder, micro-celebrities og influencers som Albert Dyrlund, Marie Kondo og en otteårig legetøjsanmelder med 18 millioner følgere.

De sociale medier bruges til at etablere og fastholde en celebritets synlighed, til at legitimere sig som væsentlig medieinstitution og til markedsføring af produkter. Med YouTube, Facebook og Instagram er adgangen til berømmelsen blevet åben og tilgængelig for enhver, og det har naturligvis påvirket celebritykulturen voldsomt.

Magt og berømmelse har ofte været forbundet, men magten er ved at flytte sig. For hvad sker der, når en influencer med flere millioner følgere poster en holdning? Det er ikke et nyt fænomen. Tidlige Hollywood-produktioner flød over med product-placement og efterfulgtes af merchandising, ligesom skuespillere i stort omfang var og er blikfang i reklamer og dermed påvirker biografgængere. Påvirkningerne er blot blevet meget mere massive, og i en forbrugskultur, hvor identiteten ikke længere nedarves, er de fleste af os til fals for tilbud på nye identiteter. Ikke mindst pseudovirkeligheden og den falske intimitet som fungerer så godt hos Oprah og Dr. Phil kan flytte os over i nye, virtuelle, forestillede fællesskaber.

Det er blandt andet dette Vincent F. Hendricks er inde på i sine værker, herunder Vend verden. Det sjove er, at de sociale medier jo netop er demokratiske, liberale og baseret på teorien om, at enhver er sin egen lykkes smed, så hvorfor skulle det resultere i uselvstændigt medløberi?

Celebritykultur spænder vidt for sine 160 sider, og vi kommer ind på både læsestrategier i forbindelse med dameblade, portrætdokumentar og hvilke stjerner der sælger flest billetter – Tom Cruise, Tom Hanks, Daemon, Pitt, Harrison Ford, hvilke skuespillere der kan sælge en film – Meryl Streep og Cate Blanchett, og hvem der har flest følgere på Instagram – Ronaldo har 148 millioner følgere, Selena Gomez har 144 millioner, Taylor Swift har 113 millioner. Der er også danskere på listen, men her er tallene noget lavere, Christian Eriksen har 1,1 million følgere.

Helle Kannik Haastrup trækker på mange teoretikere, og der er analysemodeller, så man selv kan se nærmere på celebritykulturen. Det er et spændende emne under stadig forandring, og denne bog er et godt sted at begynde.

Celebritykultur

Kort og præcist om medier og kommunikation

Helle Kannik Haastrup

161 sider

Samfundslitteratur

Udgivet: 2020

Birte Strandby