The Go Giver er endnu et bidrag til tidens Humanistiske Erhvervsforståelse, der i det store og hele går ud på, at profit helst kun skal være et biprodukt af ens gode gerninger undervejs i søgningen efter den ypperste kvalitet. Hvilket da er optimalt efter flere hundrede år med udnyttelse og slaveri som en del af produktionslivet.Hovedpersonen, Joe, er sælger af den gammeldags slags, opportunist med rundsave. Med hjælp fra guru Pindar finder han vejen ud af sin personlige stagnation på arbejdsmarkedet, idet Pindar præsenterer ham for mennesker med en bredere, mere fantasifuld og mindre smålig tilgang til produkter og kunder.

Bogen omfatter fem love med påbud om værdi, kompensation, indflydelse, autencitet og modtagelighed, altsammen eksemplificeret i egenskaber der tilsammen giver indtryk af et tolerant og empatisk menneske, hvilket ikke overraskende giver bedre resultater end den pressede sælger med dollartegnene i øjnene – også på bundlinien.

Som Pindar udtrykker det: Det drejer sig om at overleve, spare og yde service til andre, men mange når aldrig længere end til at overleve. Samtidigt åbnes også for diskussionen om, hvorfor så vigtige og overskudskrævende jobs som lærere i børneskolen i den grad lønmæssigt er ude af proportioner i forhold til erhvervsledere. Selve bogens idé kan lede tanken hen på filmen Send it Forward med Kevin Spacey og Helen Hunt.

Dialogerne er lidt træls, og den megen lykke og latter, der demonstrativt stritter ud fra bogen, er ikke overbevisende troværdig, men principperne er naturligvis udmærkede og heller ikke nye. At bogen er skrevet som roman, gør den lettere læst, men ikke mindre poppet.

Forfattere: Bob Burg og John David Mann
Oversat af James Bulman-May
134 sider
Børsens Forlag, Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 18.02.2009