Materialet er lavet til 1-3 klasse og tager udgangspunkt i Dunn og Dunns læringsstile og ønsket om undervisningsdifferentering. Alle bogens aktiviteter udspringer af børnenes opgave med at finde de stjålne ord. I bogen findes lærervejledninger og materialer til alle aktiviteter og opgaver findes på den medfølgende cd. Desuden kan Sækkekort købes i hårdt pap (kr. 148,- excl. Moms.), men disse findes også til udprintning på cden.
Børnenes opmærksomhed fanges af en sjov, historie om at alle de 120 ord er blevet stjålet fra alle skolebibliotetkets bøger. Børnene skal gennem fællesaktiviteter, værkstedsopgaver og individuelle opgaver således bringe alle ordene tilbage. På cd’en findes alle de nødvendige materialer, både til undervisningen og breve til forældrene. Børnene skal i jagten på de forsvundende ord, selv producere en lang række spil, rap, breve, rim, mm. Materialet indeholder også gode metoder til målsætning og evaluering.
Opgaverne er inddelt grupper:
- Røverrytmer: indeholder Røverrap og Røverrim.
- Teksttyveri:dækker blandt andet opgaver som, Lav din egen røverhistorie, Fagtetekster og orddetektiv.
- De ”Langfingerede”:rummer 19 forskellige spil og lege som f.eks. Bandit banko, Sherlock Holmes, Domino, Løft låget, fire på stribe.
- Audityv:træner børnene til at lytte til ledetråde som kan bruges til at finde frem til røveren.
- Krop i samlet trop: er 22 leg med fysisk aktivitet, her leges der bl.a. Røverpopcorn, Røvere på række, Hop et ord og Fang en røver.
- Kreatyv: Her lægges op til udsmykning med de 120 orddetektiv
Og afslutningsvis fejres opklaringen af mysterierne med en 120 ords fest. Alt er gennemført og opgaverne virker troværdige i sin tilknytning til historien. Ikke mindst mængden af muligheder er overvældende og det er et stort plus at alle aktiviteterne er kort men tydeligt forklaret og lige til at tage i brug.
Jeg er ikke i tvivl om at På sporet af ordet, med sin fantasifuldhed vil virke utrolig motiverende på børn, lærere og forældre og hylder i sin tilgang mottoet om ”det er en leg at lære”.
Anmeldt af Nana Marie Pedersen