…choice is where dignity starts

At det vestlige, kapitalistiske marked aldrig har været en gevinst for tredjeverdenslande er ingen nyhed, men her er bogen (revideret udgave) der kan fortælle, hvordan udviklingslande også kan få del i det Bill Gates kalder ’kreativ kapitalisme’, og verden således finde løsninger på fattigdommen via jobskabelse og reduktion af eksempelvis fattigdomsgenerede sygdomme.

I ’En verden uden fattigdom’ fokuserede Yunus på den enkeltes egen beskedne produktions- eller handelsvirksomhed, mens Prahalad fokuserer på mulighederne for at betragte ’bunden af pyramiden’ som et reelt marked af interesse for afsætningsvirksomheder. Når først det er slået fast, så er det ufravigeligt, at virksomheder der skal operere på dette marked, må være innovative: Varerne skal være billige og tilpasset den nye kundegruppe, virksomhederne må leve med, at der i salgsområderne er f. eks. dårlig infrastruktur, og en vis gennemsigtighed i handel og produktion er påkrævet, da handel i mange lande er forbundet med en hæmmende korruption.

Størstedelen af bogen er eksempler på virksomheder, der er kommet igennem med fornyelse af produkter og salg til det nye segment. Eksempelvis er det beskrevet, hvordan Hindustan Unilever dels via decentrale opdragelseskampagner skulle overbevise sine fremtidige kunder om værdien af at bruge håndsæbe og dels sælge det – hvorved antallet af diarré-tilfælde reduceredes væsentligt. Der er flere succeshistorier om, hvordan den store virksomhed nærmer sig det hidtil ukendte marked, og hvordan mange firmaer lever op til forventningen om innovation til gavn for alle involverede. Samtidigt tages der forbløffende nye hensyn til miljøet, og bogen efterlader et generelt indtryk af, at såvel fattigdom som miljøproblemer kan bekæmpes.

C. K. Prahalad

408 sider

Wharton School Publishing

Udgivet: 2010