…om at overføre noget fra en selv til læseren…

En guide for forfatterspirer skrevet af en af de erfarne: Pablo Llambías har undervist på forfatterskolen i tolv år og søger i denne bog at forklare, hvad man ikke skal gøre, og hvad man kan gøre for at aktivere den kreative proces.

Man skal for eksempel undgå at bruge sproget til at sløre, hvad der foregår, og man skal undgå reducerende floskler såsom: Kærligheden overvinder alt, hvorimod en sætning som: Skønlitterært arbejde er ikke formidling, er ok, så længe den findes i en lærebog for unge forfattere. Det frarådes også med kraftig argumentation at holde sig langt fra at skrive til en implicit læser, og adjektiver er absolut no go.

Skrivning er en kunstart, hvor erkendelsen og oplevelsen finder sted i og med sproget.
Llambías foreslår forskellige angrebsvinkler for at få inspirationen til at flyde:

Brug hver morgen 10 minutter på at beskrive vejret. 

Hvis du ved, hvad det handler om, så skriv det i første linje- og se så komme videre

Automatskrivning/hurtigskrivning anbefales som vejen til inspireret tilstand, også selvom størstedelen af det hurtigt skrevne produkt måtte være lige til at hælde ud igen.

De opsamlede erfaringer finder anvendelse på skriverkurser og på forfatterskolen – stedet hvor erfarne forfattere tilbyder egne erfaringer til nye forfattere – ikke som dogmer men som erkendelser knyttet til specifikke værker.

Creative writing og nykritikken tages under behandling, betydningen af god læsning understreges kraftigt, og Llambías præsenterer os slutteligt for en personlig men ikke en privat kanon, hvor man kan genkende de fleste navne – selv Jensen og Hansen (Johannes V. og Martin A., red.).

Forfatteren understreger yderligere, at skrivning er en kunstart, og at der ikke findes en facitliste:

Jeg glæder mig til de tekster, der skider på alt, hvad jeg har sagt… 

Skulle man alligevel være blevet lidt bekymret for om det overhovedet er muligt at iagttage påbuddene og samtidigt udvikle sin egen free style, så kan man glæde sig over, at der er forfattere der har haft held til at blive udgivet, selvom de angiveligt ikke har forstået, at adjektiver er forbudt område:

Boris, elegantly dressed …, looking fresh and rosy and grown to man’s estate

… came into the drawing room with easy assurance,

Tolstoy, War and Peace

Det klædte ham ilde, for hans store, fetlagde ansigt var meget veirslaat og rødsprængt, og blekheten satte sig utover i graa skjoller og gjorde hamlêten likesom uren.

Sigrid Undset, Kristin Lavransdatter 

Min barndoms sidste forår er koldt og blæsende. Det smager af støv og lugter af pinefuldt opbrud og forandring…

Tove Ditlevsen, Barndom

Pablo Llambías

136 sider

Gyldendal

Udgivet: 21.09.2015