Hvilke serier følger du med i? Hvem har ikke mindst tre-fire svar på dette spørgsmål?

Seriefænomenet er ikke nyt. Charles Dickens skrev med stor succes Little Nell som avisføljeton i 1841, og også Dostojevski og Balzac har beskæftiget sig med genren. En genre der i øvrigt har udviklet sig væsentligt i den digitale tidsalder, hvor det er muligt at bingewatche adskillige afsnit af yndlingsserien, så man ikke behøver at vente til næste uge med at få spændingen udløst. Måske er det bedre end slik og rødvin, men ifølge teoretiker Roger Hagedorn er det ikke mindre vanedannende. Serier tilfredsstiller et psykologisk motiveret begær efter sammenhæng og meningsgivende slutninger, og følger man serier længe nok, opnår man et parasocialt forhold med seriernes fiktive karakterer. Det når man sjældent i uafhængige film og bøger.

Serien tilbyder drama og underholdning i faste rammer. Det er genkendeligt og trygt for seeren og tilbyder en regelmæssig pause i hverdagen.

Serier får også skyld for at være populærkultur og kapitalisme, men kvaliteten er stigende. Tænkepauser er for eksempel en serie, og hvem har ikke nydt Game of Thrones, House of Cards eller The Wire?

Udover at præsentere et historisk overblik går Tore Rye Andersen tæt på tre berømte serier, nemlig serierne om en forældreløs troldmandslærling, en norsk knudemand og en flok priviligerede teenagere. I forbindelse med Harry Potter bemærkes, hvor meget Potter-universet er blevet udvidet med nye film og nye bøger for ikke at tale om computerspil og forlystelsesparker.

Med hensyn til den norske serie Skam, så har brugen af flere medier fungeret for mange seere: På den tilhørende blog er den næste uges afsnit drypvist blevet afsløret i klip af helt ned til tre minutters varighed, så serien fortsat har ligget helt fremme i tilskuerens bevidsthed.

Forfatteren kommer også kort ind på tegneserier, på Fifty Shades, Sherlock Holmes og Colombo, som vi kan bingewatche, mens vi venter på næste afsnit af Game of Thrones.

Serier

Tænkepauser

Tore Rye Andersen

60 sider

Aarhus Universitetsforlag

Udgivet: 2019

Birte Strandby