Biografier er ofte en problematisk genre, fordi forfatteren kan have vanskeligt ved at skelne mellem det der er interessant for læseren, og det der er interessant for forfatteren selv. Men den pt. siddende transportminister, Benny Engelbrecht, skriver biografien sammen med sin bror, Flemming Sørensen, og det har givet en udmærket og velafbalanceret biografi, hvor vi får lidt af det private og familiebaggrunden og meget af det politiske, sådan som det bør være med biografier af politikere.

Når man skriver en biografi sammen med sin bror og med udtalelser fra gode kolleger og medarbejdere, så kan den jo nærmest kun være positiv. Hvem holder ikke af en rolig, flittig mand i politik, en mand der oven i købet kan spille og synge? Der er mange positive kommentarer om transportministerens flid, hans optræden på sociale medier og hans overbeviste indre socialdemokrat. Kun nævnes det kort, at Lars Løkke Rasmussen var meget tidligt ude med sin kritik af en den nye minister.

Med til den personlige del hører tvangsekspropriationen af familiens hjem, fordi der skulle anlægges motorvej. Den beskrivelse er lidt speciel, men Engelbrecht konkluderer, at systemet fungerer, at ingen bliver snydt, og at man har en forpligtelse overfor samfundet til at få ting til at fungere bedst muligt. Og her er der så alligevel en lille mislyd, for Engelbrecht fortæller om de millioner af kilometer, han har kørt i bil, om ministerbilen der kører fra København til Gråsten, og om at han engang har fået en fartbøde. Samtidigt har ministeren oplevet klimaforandringerne helt tæt på og udtaler: ‘Jeg har aldrig været i tvivl om klimasagens betydning.’ og ‘transportpolitik er klimapolitik.’ Det sidste kan man dårligt være uenig i, medmindre man er Liberal Alliances mand på posten, men sammenhængen mellem bilkørsel og klima synes ikke at være trukket op med fede streger. For hvordan kan man glæde sig over motorveje og samtidigt gå aktivt ind for grøn omstilling?

Benny Engelbrecht skriver tidligt i biografien, at han ‘… godt kunne unde alle børn at have en cykelferie med deres forældre’. Han kalder sig cykelminister, og Flemming Sørensen beretter, at alle de tre brødre er naturelskere, men alligevel er forundersøgelserne til en Kattegat-forbindelse godt i gang. En forbindelse der kræver en væsentlig trafikstigning for at kunne betale sig – og enhver bro eller motorvej er vel en invitation til biltrafik? For tiden sidder vi 1,05 person i hver bil. Hvor er rationalet her? Måske er Engelbrecht mere socialdemokrat end grøn. Det vil være dejligt at se det modsatte bevist.

Men det var fint med billige togbilletter og gratis færge for bløde trafikanter i corona-sommeren. Det fik folk til at flytte sig rundt uden øget CO2-udledning. Og det er et plus, at der skæves til England, hvor man har besluttet sig for at nationalisere togruter, der blev privatiseret under Thatcher. ‘Og det er jo, fordi markedet ikke altid leverer det, liberalisterne tror.’

Så i disse klimatider må vi være glade for, at der ikke er en liberalist på posten, men en lydhør mand med grønne hensigter.

‘Vi skal være taknemmelige over, at vi må være her og vise respekt for den natur, der besøger vores haver.’

Selvlært

Benny Engelbrecht og Flemming Sørensen

254 sider

Momenta

Udgivet: 2020

Birte Strandby