Lene Tanggaards nye bog handler om at bevare den opsparede viden i virksomhederne og om at gøre virksomheden mere lærende og mere kreativ. Kreativiteten er kommet på formel: C = f(K,I,E), hvor C er kreativitet og K, I, E er henholdsvis viden, forestillingskraft og evaluering, hvordan man så end værdisætter disse begreber.

Tanggaard afviser den vanlige udgave af kreativitet med Georg Gearløs-pæren der lyser op med jævne mellemrum. I stedet indføres et nyt kreativitetsparadigme baseret på læring, mestring, vaner, rutiner og traditioner, fordi det sædvanligvis er i det daglige arbejde ideerne opstår, som det er tilfældet med IKEAs samlemøbler.

Med til mestringen hører mesterlæren, og det er Tanggaards forslag, at nye medarbejdere kommer i lære hos virksomhedens erfarne specialister for i højere grad at kunne fastholde den opsparede viden i organisationen. Det kræver omstilling på flere ledder. Dels kan det være en omvæltning for de mere nørdede medarbejdere at skulle have ‘lærlinge’, det er tidskrævende, og måske er der hverken belønning eller prestige i opgaven, og dels er der for alle medarbejdere behov for en ny dynamisk forståelse af læringsbegrebet. Ikke mindst fordi modet til at lære er afgørende for at opnå den omstillingsparathed, der bliver stadig mere nødvendig for at klare sig i en verden under hastig forandring.

Lær! er en let læst bog og også ret underholdende. Men hvor meget ny viden man rent faktisk erhverver, står hen i det uvisse. Der er nævnt flere modeller eksempelvis Dreyfus og Dreyfus-modellen om tavs viden, som det kunne være rart at se i bogen. Og så er der mange udsagn, som de fleste vil være bekendt med i forvejen:

ekstern styring, kontrol og evaluering kan hæmme godt håndværks udfoldelse

Ligeledes havde det været praktisk med eksempler på dynamisk evaluering. Til gengæld er pointerne understreget med gode eksempler fra kendte virksomheder.

Lene Tanggaard

med Tue Juelsbo

176 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 04.11.2015