Her er både tyveri, røveri og mord, men der er alligevel ikke tale om en krimi, men derimod en slags anti-dannelsesrejse for en ung forfatter, der skriver en anti-krimi. Ledsaget af en muligvis velbegrundet påstand om, at unge forfattere ikke har mange chancer uden en spektakulær mediedækning.

Den unavngivne hovedperson indleder sin løbebane i Bosnien i en Leopard kampvogn. Her holder de øje med serberne og finder ud af, hvor både en Leopard og de udsendte FN-tropper møder deres begrænsninger.

Hjemme finder han sammen med to gamle studiekammerater, Tine og Søren. De tre har en fælles overbevisning om, at de skal være forfattere, og ifølge hovedpersonen har Tine og han talentet, hvorimod Søren skriver nogle rædselsfulde ting. Lidt overraskende er det så, da Søren faktisk udkommer som krimiforfatter – en genre som ingen af de tre håbefulde unge mennesker betragter som litteratur – mens Tine og hovedpersonen stadigt sender deres manuskripter rundt til forlag, der ikke vil trykke dem.

Vores hovedperson lægger ud med at udvise en ædel karakter, men efter mange afslag fra forlag og et møde med den a-kasse, der skal hjælpe ham til et job, beslutter han for at skifte løbebane eller i hvert fald udfordre sin hidtidige tilværelse ved først at forsøge sig med butikstyveri. Efterfølgende slår han sig på bankrøveri, en givende branche hvor han møder ligesindede. Det fører til en kriminel optrapning, og en krimiforfatters nævenyttighed får morderen frem i ham. Trods megen planlægning, opnår han to resultater, og kun det ene er rigtigt godt.

Grotesk monsterhumor og en uppercut til det litterære parnas.

Krimi

Peter Boe
279 sider
Hovedland
Udgivet: 2013

Birte Strandby