Romanens hovedperson, Astrid Saalbach, er forfatter og har på bestilling skrevet et manuskript til Folketeatret. Det er manuskriptet, der skal gøre hende international. Stor er overraskelsen derfor, da det viser sig, at Folketeatrets chef ikke ser sådan på det. Hans interesse er kølnet, dramaturgerne synes ikke det er værd at sætte op, og Astrids mystiske agent sender negative beskeder frem og tilbage mellem Astrid og teaterchefen. Astrid opsøger Dramaten i Stockholm, de er positive, men ønsker at foretage en del ændringer i manuskriptet for at gøre det mere politisk korrekt for det svenske publikum.
Astrid svinger mellem megalomani og det laveste selvværd med strejftanker om selvmord og kaster sig modvilligt ud i en kamp for sit stykke mod den ignorance der angiveligt præger teaterverdenen.

I et andet spor kører Astrids rejse til USA, hvor hun skal på arbejdsferie sammen med andre kunstnere. Turen derover er et mareridt på grund af et maveonde, der ødelægger flyrejsen og den efterfølgende biltur. Efter maveondet kommer frygten for bjergløver og klapperslanger, men Astrid får tingene sat på plads og kommer styrket tilbage.

God læsning og fede, let karikerede personligheder: Folketeatrets chef er en smartass uden selvstændig kunstnerisk sans og retning. Veninden Anne Mette er hypereffektiv advokat, der løber om morgenen, arbejder om natten og forresten har seks børn og styr på hele verden, selv om hun måske ikke er egnet som fredsmægler. En anden personlighed er søde Putte, agenten, der stilfærdigt, tilbageholdende, langsommeligt formidler beskeder – som hun muligvis selv har opfundet – mellem de stridende parter, og så laver hun nisser i sin fritid.

Klapperslangen

Astrid Saalbach

192 sider
Gyldendal
Udgivet: 30.05.2014