Hvis en kvinde er for intelligent, er hun til besvær for virksomhederne. Se selv, har du nogen anelse om, hvor besværlig du er lige nu?

En roman om kvinder i nullerne i Sydkorea, repræsenteret af Kim Jiyoung. Hun er det midterste barn af tre, og da vi møder hende første gang, bor hun sammen med sin storesøster på et værelse, og hendes lillebror har sit eget værelse. Det er omtrent som i ‘Kun en pige’ at Lise Nørgaard, Nørgaards tid i børneværelset var i 1920’erne, og hun havde også problemer med karriere og husmoderrollen. 

Kim Jiyoung har lignende problemer mere end 60 år senere. Lillebroren er familiens vigtigste barn. Kim Jiyoung bebrejdes af sin far, at hun en aften bliver hun chikaneret af en mand, for så må der være noget galt – med hende. 

Kim Jiyoung klarer sig godt i skolen, men da det handler om at finde job, bliver de jævnaldrende mænd altid valgt først. Senere bliver hun gift, hun føler sig presset af svigerfamilien til at få et barn – helst en søn, og hun føler sig presset til at blive hjemmegående, da datteren bliver født. Nogle betragter hende som en freeloader, fordi hun er hjemmegående.

Da romanen slutter, er Kim Jiyoung vred og lider under en depression. Hendes læge omtaler hendes lidelse som en moderskabsdepression, men forfatteren gør diskret opmærksom på den uretfærdighed der anbringer kvinder i positioner med færre valgmuligheder og mindre opbakning.

Fortællestilen er stilfærdig og præcis. Der er ikke gjort noget for at dramatisere romanen. Ikke desto mindre er den samtidigt dramatisk og underholdende, og vi kan sagtens genkende Kim Jiyoungs situation fra de historier, vi har fået fra de danske kvinder der oplevede tiden og hierarkierne i 1960’ernes Danmark.

Kim Jiyoung, født 1982

Cho Nam-Joo

Oversat af Celine Grivne Høijer & Karin Jakobsen

191 sider

Korridor

Udgivet: 07.06.2024

Birte Strandby