Filmrettighederne er solgt til Netflix, og Jake Gyllenhaal får hovedrollen i denne forbløffende historie om et forbløffende kup der har afsæt i den virkelige verden.

Et par trængte mennesker, Maloof og Sami, får et tip om tilgængelige værdier af hidtil usete dimensioner. Lidt tøvende går de videre med projektet. Sami har ganske vist kone og små børn, og han har lovet at skifte til en kriminalitetsfri karriere, men han har lidt gæld. Maloof har heller ikke travlt, men det næstbedste jobtilbud synes at være røveri på en galopbane, og det kræver efterfølgende, at man flygter til hest.

Den store organisator i foretagendet, Petrovic, eksperimenterer med at åbne værdikufferter, uden at farvepatronerne sprænges. Det går ikke helt som forventet, og sammen med fjerdemanden Nordgren går gruppen i gang med den helt store planlægning af et røveri fra et værdidepot tæt på en politistation. Det kræver sprængstoffer, en meget lang stige, en helikopter og nogen til at spærre vejen for politiets helikoptere.

Overskuddet ville blive af en størrelsesorden, hvor han og Maloof lige så godt kunne dele med staten. Som kun velhavende mennesker havde råd til at gøre det.

Som i Frederick Forsyths Sjakalen er planlægningen et sandt mesterværk. Det forhindrer dog ikke, at politiet opfanger både tid og sted og parkerer sig tæt på værdidepotet. Krimiens sidste del rummer adskillige overraskelser, og der er flere karakterer der er noget andet, end det de giver sig ud for at være.

Samtidigt er der gode portrætter. Man føler uvilkårligt en betydelig sympati for de fire hovedmænd – og så er der kritik af den verden der har aflivet den klassiske røveribranche og i stedet skabt forbrydere i bank- og finansverdenen

Han kan kraftedeme ikke tillade sig at følge efter os. Vi har ikke gjort noget.

Øh, altså …

I dag. Vi har ikke gjort noget i dag.

Det kan godt være, at 2019 først lige er begyndt, men med Helikopterkuppet har vi måske allerede fået årets bedste krimi.

Helikopterkuppet

Jonas Bonnier

Oversat af Louise Ardenfelt Ravnild

447 sider

Gyldendal

Udgivet: 31.01.2019

Birte Strandby