Grundtvig er død, men højskolen lever, omend det i den foreliggende roman næppe er helt i den udgave, Grundtvig havde tænkt sig.

Petra er ny lærer på den højskole, hun selv gik på for ti år siden. Hun gik på skrivelinjen. Frank var hendes lærer, nu er han forstander, og Petra har udgivet sin første roman.

Ved første øjekast handler det om højskolen, om kurser i skrivning, design og arkitektur. Petra har styr på det, og hendes hold er populært. Skrivning er ikke Petras eneste interesse. Hun dyrker sex med en energi og fantasi, som arbejdede hun for at få en pris for sine seksuelle præstationer. Forstander Frank havde, da han var lærer, forhold til flere af skolens elever, men siden han er blevet forstander, har han droppet det. Anderledes bliver det med Petra. Hun jager ham ned, og Frank er fortabt.

Men Petra er ikke smålig, og da en elev på skriveholdet ligefrem begynder skrive om sit forhold til hende – og læse teksten op på et arrangement, hvor højskolen har inviteret elevernes forældre, bliver det for meget. Ikke for Petra, men for Frank. Han forsøger sig med nogle udemokratiske regler, men det slutter ikke der.

Handler denne roman mon om, hvor meget magtspil der kan være i sex? I hvert fald handler den ikke så meget om højskole, Grundtvig og fællesskab. Faktisk er der så meget sex, at man forventer, at ethvert af Petras møder med det modsatte køn ender med sex grænsende til det trivielle.

Det kan også være en ret sen ungdommelig identitetskrise. Dem man tidligere havde sidst i teenageårene, men som de seneste årtier er rykket hen til 30 – 40 års alderen, måske fordi vi generelt bliver ældre og ældre.

Laura Ringo kan noget med sproget, og setuppet er også fint, men handlingen? Hvis sex skal bruges til at udøve magt, hvorfor så på en højskole?

– Tiderne er præcis, som de altid har været. Det er en højskole det her. Vi har en lang og stolt tradition for at knalde med eleverne.

Grundtvig er død

Laura Ringo

268 sider

Gyldendal

Udgivet: 02.09.2021

Birte Strandby