En fremragende skildring af den moderne kvinde. Ingrid Dreyers rodløse søn har rodet sig ud i et voldeligt overfald og blevet arresteret. Selv har Ingrid rodet sig ud af sit ægteskab og ind i en affære med en ældre, gift mand – til både ægtemandens og sønnens bestyrtelse, hvilket de nok skal lade hende vide. Sønnens voldsdebut virker som en katalysator på Ingrid og sætter tankerne i gang. Hun søger en forklaring på, hvorfor det gik galt med livet, familien, hende.

Fra start får man formodning om, at problemerne i Ingrids liv stikker dybt. Livets mange skuffelser og lykkestunder ruller sig op for Ingrids indre og opleves som alt andet end triviel tragedie, fordi det er så genkendelige universelle følelser, Grøndahl skildrer. Følelser vi mennesker deler, og som alle har. Ingrids kerneproblem er skismaet mellem ansvaret for sine nærmeste sat over for den personlige frihed og trangen til at leve sig selv ud. Det er udtryk for det moderne menneskes dilemma, at ville det hele på en gang og gerne alt lige godt, fænomenalt eller enddog til perfektion.

Grøndahls mange forskellige karakterer er stærkt og overbevisende skildret, genkendelige og levende. Både de bærende skikkelser i kvinderne Ingrid, Ada og Berthe – kvindelige ikoner af skiftevis stolte piller og sunkne sokler – og de mere perifere og spøjse typer vækker begejstring.

Grøndahl veksler erfarent i sin fortællestruktur mel­lem nuet og den oprulning af fortiden og hændelserne, som fører dertil. Mens Ingrid prøver at få styr på sagerne, lader forfatteren hendes tankemylder afsløre liv og levned. Ganske eminent balanceret. Den konstante bid for bid-afdækning af den fortidige Ingrid virker fortræffeligt. Hendes snigende æng­stelse smitter af på læseren.

Grøndahls ‘Fire Dage i marts’ er kløgtigt skrevet og bemærkelsesværdigt enkelt skruet sammen. En meget troværdig moderne kvindeskil­dring med dybe følelsesmæssige traumer og en oplevelse af svigt og tab, som vi alle kender.

Forfatter: Jens Christian Grøndahl
Forlag: Gyldendal
Jens Christian Grøndahls nye bog beskriver den moderne kvinde

Thomas Riise
Bogvægten