I hælene på digitaliseringen af medierne følger gisningerne om konsekvenser for nyhedsformidling og for journalister. I Digital journalistik får vi et kort, præcist overblik over situationen lige nu. Bogen er egnet til undervisningsbrug, og der er en praktisk begrebsafklaring og opklarende spørgsmål undervejs.

Økonomi er som bekendt en afgørende medspiller i nyhedsformidlingen, og de fleste medier skal forholde sig til betalende abonnenter – og annoncører der vil i kontakt med læserne. Der er udfordringer på begge fronter. De betalende abonnenter er blevet færre, fordi nettet tilbyder rige muligheder for at hente viden frit, og hvis man som avis ikke kan tilbyde annoncørerne en læserskare af et vist omfang, så har man heller ikke annoncører. For at fastholde abonnenter anvender en del aviser betalingsmure, det vil sige at eksempelvis kun en del af indholdet er tilgængeligt, eller at læseren kun får adgang til et begrænset antal artikler. Ydermere er valget af indhold i høj grad påvirket af, hvad der er populært. Noget stof er rent clickbait der lokker læseren med fængende overskrifter og begrænset indhold. Det giver også plads til falske nyheder, der jo fra et økonomisk synspunkt er interessante, fordi de kan fange brugerne og ikke koster i research.

Et kapitel i bogen omhandler de sociale medier, der både er med i konkurrencen om brugerens opmærksomhed og samtidigt er en vej til flere brugere – 38 % af danske netavisers brugere kommer fra de sociale medier. I den forbindelse diskuteres også, om sociale medier udelukkende kan betragtes som teknologiske platforme, når der som eksempelvis hos Facebook er algoritmer der prioriterer (annonce-)stoffet, og ansatte der sorterer i opslagene.

En væsentlig nyskabelse er brugernes muligheder for at deltage i debatten. Det opfattes sædvanligvis som positivt, især de demokratiske muligheder fremhæves ofte. Og af og til kan læserne bidrage med information, som for eksempel når han/hun er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt med sin smartphone. Af de fem journalistiske opgaver indsamling, udvælgelse, produktion, distribution, fortolkning, har brugere budt ind på de tre. Udvælgelse og produktion er stadigt en professionel opgave.

Digital journalistik rummer ikke så mange overraskelser, men en god bekræftelse på tingenes tilstand samt fordele og ulemper ved de medier vi hylder i dag.

Aske Kammer

Digital journalistik

Kort og præcist om medier og kommunikation

110 sider

Samfundslitteratur

Udgivet: 2018

Birte Strandby