Med den stort anlagte historiske roman “Den franske fotograf” debuterer den australske forfatter Natasha Lester på dansk. Hun har dog allerede udgivet en håndfuld romaner, og kan bryste sig af at være bedst-sælgende forfatter i både New York Times og USA Today.

I ”Den franske fotograf” bliver vi taget med tilbage til 2. Verdenskrig. Det har vi prøvet mange gange før, men vinklen i denne roman er alligevel ny og spændende. Vi følger nemlig den tidligere fotomodel Jessica May, også kaldet Jess, der i 1943 må se sig om efter andet arbejde, da hun har medvirket i en reklame for hygiejnebind, der dengang var tabubelagt. Det lykkes hende med meget besvær at få tilladelse til at rejse fra New York til Europa som fotojournalist for at dække krigen i Europa for Vouge. Der er dog den hage ved det, at hun som kvinde kun må færdes et beskedent antal steder – og ikke ude ved fronten.

Jess starter med at dokumentere livet på et militærhospital. Smuk som hun er, må hun dog snart indse at de mandschauvinistiske forhindringer står i kø! Værst er presseofficeren Warren Stone, der ser sig gal på Jess fra dag ét. I takt med at Jess får succes med sin fotojournalistik bliver han syg af jalousi og ønsker at spænde ben. Men Jess har heldigvis en allieret i den venlige major Dan Hallworth.

I et andet spor, der foregår i 2004, følger vi den unge australske kvinde D’Arcy, der ankommer til et lille fransk slot. Hun er kunsthåndterer, og har til opgave at få en stor samling fotografier sendt til Australien, hvor de skal udstilles. Fotografen er anonym, men meget talentfuld. D’Arcy får lov at gå på opdagelse i de gamle arkiver. Her finder hun negativerne af Jessica Mays berømte fotografier fra 2. verdenskrig. Men hvad laver de her – og hvem er den anonyme fotograf egentlig? I takt med at D’Arcy søger at samle brikkerne, lærer hun foruroligende nye ting om sine egne rødder.

Natasha Lester har skrevet en smuk, medrivende, rørende og romantisk beretning om krig og kærlighed. Den har alle de ”rigtige” ingredienser til at underholde. En smuk kvinde der trodser mændenes og systemets modstand – og som uselvisk kæmper for at dokumentere hvordan livet er for både kvinder og mænd, der deltager i krig. Overfor hende står en fej kujon i form af Warren Stone. Men heldigvis kan hun læne sig op af Dan Hallworth, der har et hjerte af guld. Man kunne frygte, at det hurtigt blev forudsigeligt og banalt. Men Natsha Lester har sat sig for at bygge mange flere lag på fortællingen. Hun vil fx også skildre hvordan, de civile bliver behandlet i krig. Men hun ønsker også at vise, hvordan kvindelige fotografer og skribenter blev glemt efter krigens ophør.

Nok så vigtigt evner Natasha Lester at overraske sin læser med masser af små og store tvists. Især sidste del af romanen byder på mange overraskelser, der er med til at gøre den gribende og genuin god. Når det er sagt, er der også passager der desværre bliver både kulørte og klicheagtige. Hist og pist kan man stille kritiske spørgsmålstegn til handlingen. Måske skyldes det også at datiden bød på andre normer.

Forfatteren formår overordnet at tegne spændende personportrætter, ligesom miljøbeskrivelserne er så autentiske, at man ser det hele for sig hvad enten det er de interimistiske hospitaler under krigen eller det charmerende franske lille slot i 2004.

”Den franske fotograf” er en stemningsfuld og følelsesladet fortælling, der både byder på kærlighed, modgang, venskab og ikke mindst en vigtig skildring af kvindeliv. Sidst men ikke mindst er det en fin påmindelse om værdien af fotokunst – og hvor væsentligt det er, at korrespondenter drager ud i verden for at dække krig og andre katastrofer.

Den franske fotograf

Forfatter: Natasha Lester

Oversættelse: Ulla Lauridsen

Forlag: Strawberry Forlag

450 sider. Indbundet

Udgivelsesdato: 8. 6. 2020

Anmelder: Nønne Lønne Votborg