Årets hidtil uhyggeligste tegneserie

I tegninger beskrives vores verden, som den ser ud lige nu. Det vil sige flygtninge, hjælp i nærområderne, bæredygtige returneringer, permanent ophold. Det er ordene ved billederne, men billederne kan godt vise noget andet. Der er for eksempel en tegning af et fly der kaster noget ud. Ved tegningen står der: Det er en humanitær udenrigspolitik. Under en anden større tegning af et fly der kaster bomber ud, står der: Det er forsamlingsfrihed, pressefrihed, religionsfrihed …

På hveranden venstreside er der en særligt uhyggelig tegning, i de fleste tilfælde et monster der ser ud til at være halvt menneskeligt halvt konstrueret. Under monstrene er udtryk som hellig krig, hævn, historiens gang, fake news, ideologi. Ideologimonstret er uhyggeligt af flere årsager. Dels ligner monstret på siden en tyrannosaurus  rex iført uniform og dels har det en rygsæk med dukker af Hitler og Mao og våben med på ridedyret, der ikke er en hest, men noget andet.

Der er ikke nogen historie blot en række tegninger og ord, det ene ord mere skræmmende end det andet, mens tegningerne udfordrer vores forståelse af ordene.

Angiveligt er det forfatterens hensigt at fortælle, hvordan terror påvirker os, men der må være tale om en ret bred definition af terror, der her kommer til at dække både myter, hverdag og friskoler. Derimod viser tegneserien tydeligt, hvordan ord kan betyde mange forskellige ting afhængigt af, hvilken baggrund man har. Bådflygtningen opfatter ikke verden på samme måde som halal-hippien, men hvordan ordet globalisering bliver til en skeletrobot med et banner og en le – en dødens le – på en flyvemaskine er ikke helt indlysende.

Terror på hjernen

Jakob Albrethsen

56 sider

Vild Maskine

Udgivet: 2019

Birte Strandby