En krydsning mellem Dorian Grey, Turn of the Screw, The Ring og Harry Potter.

Det begynder med Frank. Han er gået på efterløn, og har tillagt sig en rolig, forudsigelig – nogen ville måske sige kedelig – tilværelse sammen med ægtefællen Camilla, der endnu ikke er helt klar til tilbagetrækning.

Frank går og pusler i hus og have mellem alle måltiderne, indkøbsturene med Camilla og krimierne i fjernsynet.

En del af underholdningen finder parret i den lokale genbrugsbutik. Camilla køber porcelænsfigurer, og Frank køber sommetider en CD med god musik, indtil den dag hvor han køber et interessant portræt af en mand.

Men så er det også sket med sjælefreden. Der er noget underligt ved portrættet, og Frank oplever at blive opsøgt af en mand, der fortæller ham, at han hurtigst muligt skal forære portrættet væk. Ikke sælge det eller ødelægge, men forære det til en der gerne vil have det. Lyder det bekendt udover forbindelsen til the Ring?

Frank afviser naturligvis ethvert tilløb til noget overnaturligt. Det overnaturlige hører ikke til hos Frank, men efterhånden må han erkende, at der sker mærkelige ting, og han i øvrigt ikke kan slippe af med portrættet. Det fører ham til en mystisk sag om en kvinde, der er forsvundet, og måske handler det om jalousi og mord.

Romanens handling foregår langsomt, metodisk, beskrivende, og netop det fungerer fremragende i forhold til den vilde magi (eller noget) der er på spil. Det er også her, man kan finde ligheden med The Turn of the Screw af Henry James. Hvad foregår i hovedpersonens i øvrigt moderate fantasi, og hvad foregår i virkeligheden?

Romanen har dermed mange kvaliteter, men sproget halter en anelse på sine steder, og læseren er nødt til at tage tilløb for at komme gennem de knudepunkter der skulle bidrage til opklaringen. Det er lidt en skam, fordi plottet er så raffineret og potentialet ubeskriveligt spændende.

Portrættet

Jacob Koch Sørensen

220 sider

Lykkedal

Udgivet: 01.11.2022

Birte Strandby