Jeg var lidt betænkelig ved, at en sjællænder skulle drive en Jysk Sengetøjslager-butik. De var jo ikke helt som os andre …

Købmandskabets hemmelighed er ikke nogen stor hemmelighed. En del blev afsløret i Lars Larsens selvbiografi fra 2004 uddelt til de danske husstande, og en del røbes i denne bog. Skulle man stadigt mangle forklaringer, kan man se nærmere på IKEA, ALDI, Bilka og Walmart, som også nævnes i bogen – eller Amazon.com for den sags skyld. I alle tilfældene er der en væsentlig menneskelig faktor, mens principperne for købmandskab tydeligvis er så forskellige som personerne. Lars Larsen går ind for det billige tilbud, og så er han hele tiden, opmærksom på kundegruppen:

Jeg vil gerne stå for middelmådighed. Det er den slags mennesker, der er flest af, de er langt den største kundegruppe.

Historien om Jysk Sengetøjslager begynder med tre butikker i Jylland og tre iværksættere, der ikke havde mange midler og derfor var afhængige af, at de købte varer blev solgt, inden gælden skulle betales. Det er lidt som Amazon.com: ekspansion og omsætning frem for alt.

Larsens sparsommelighed er legendarisk, og det omfattede også at medarbejdere på forretningsrejser overnattede flere på samme værelser. Julefrokosterne i Jysk er efterhånden blevet lige så legendariske og byder på topnavne inden for dansk underholdningsindustri, men medarbejderne fra Jysk skal samtidigt medbringe de varer, som andre af Jysk-butikkerne mangler, så man kan udveksle i forbindelse med frokosten.

Internationaliseringen begyndte i 1984 med Dänisches Bettenlager, der indledte med at pådrage sig næsten 100 bøder fra de tyske myndigheder det første år, bøder for lukketid, kvantumsrabat og møbeludsalg. De tyske forretninger blev senere indbringende, og det samme kan man sige om de kinesiske. Derimod lykkedes Jysk ikke rigtigt på det amerikanske marked, og da Larsen forsøgte sig i rejsebranchen kom det til at koste 200 – 300 millioner kroner, men som Larsen selv bemærkede, så havde Jysk for pengene fået 10 års næsten daglig omtale i medierne svarende til at have brugt 20 – 30 millioner om året på markedsføring af 200 – 300 butikker. Selviscenesættende markedsføring der virker.

Mikael Lindholm + Frank Stokholm

Den danske ledelseskanon

102 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 2011