Ann har mistet sin elskede, manden hun troede, hun skulle blive gammel sammen med. Det har hun skrevet en bog om. Den er blevet godt modtaget. Hun har også et radioprogram om sorg, og hun holder foredrag om emnet.

Både i radioen og til foredragene læser hun et afsnit op fra sin bog, og det sætter følelser i gang hos hende og hos tilhørerne. Bagefter er der altid nogen, der vil fortælle deres egen sorghistorie, og hendes sociale medier boomer af tilhængere og positive tilkendegivelser.

Vi kommer tæt på flere af de mennesker, der kæmper med sorgen, to mænd hvoraf Ann forelsker sig i den ene, og Heidi, et stykke socialrealisme, der har mistet sin kæreste i et bandedrab – og som i øvrigt har en fantastisk bullshit-detektor. For den harmoniske tilværelse vi tilsyneladende er tilskuere til, begynder i længden at slå mørke sprækker. 

Er Ann i virkeligheden en kontrolfreak, et olympiadehåb i manipulation, og har hun flere motiver for sin godhedsindustri, end vi får øje på ved første blik?

Det er spændende som læser at sidde med en roman/karakter/handling af en velkendt type, for så pludseligt at opdage, at der er helt andre ting på spil. Man læser længe om Anns uselviske, harmoniske og vellykkede sorgbehandlingsprojekter, og sekundet før man keder sig, dukker en uventet detalje op, så man uvilkårligt stopper og tænker: ‘Hvad var det?*

Pludseligt skifter et af Annes minder karakter, og afsløringerne kommer snigende – et rent bagholdsangreb. Romanens sidste tredjedel er en klasseopvisning i diskret spændingsopbygning. 

‘Kvinden der forsvandt’ og ‘En frygtelig kvinde’ i selvhjælpsudgave.

Du forlader mig aldrig

Hun kæmper for kærligheden med alle våben

Karin Herurlin

331 sider

Grønningen 1

Udgivet: 08.03.2021

Birte Strandby