Samlingen består af 10 fortællinger, som har det til fælles, at de kredser om barnets fantasi- og legeverden, et motiv der er karakteristisk for Astrid Lindgren. Det er den fantasi der kan få dukker til at tale, drager til at bo i svinestien, og usynlige venner til at dukke op, når man er allermest ensom.

I fortællingen ”Dragen med de røde øjne” opdager to børn at en af de smågrise, soen lige har fået, slet ikke er en almindelig gris, men en lille drage med røde øjne. Børnene kommer til at holde meget af dragen, selvom den er noget lunefuld. I ”Nils-Karlsson Pusling” skal den 6-årige Bertil være alene hjemme hver dag, mens hans forældre er på arbejde. Sent en eftermiddag, hvor han næsten ikke kan bære ensomheden længere, hører han små, trippende skridt under sin seng. Det viser sig at være Nils Karlsson, en dreng på størrelse med en tommelfinger, som er flyttet i lejlighed under gulvbrædderne i Bertils værelse. Nils viser Bertil, hvordan han også kan blive lille, så han kan besøge Nils. Fra da af er Bertil ikke længere ked af at være alene hjemme. ”I skumringslandet” handler om drengen Göran som er alvorligt syg og ligger i sengen. Hver aften ved skumringstid får han besøg af Hr. Liljekvast fra Skumringslandet, som tager ham med på en flyvetur, og viser ham alt hvad der er værd at se i Skumringslandet.

Som med de syv andre fortællinger rejser vi altså mellem den verden vi kender, og så den magiske, forunderlige verden som opstår når der virkelig er brug for den. Fantasien bliver en nogle gange en overlevelsesstrategi, andre gange gør den bare verden til et endnu skønnere sted. Kina Bodenhoff har i sin oversættelse været opmærksom på Lindgren som en meget mundtlig fortæller. Hvor den tidligere anmelder Ellen Kirk lagde meget vægt på det korrekte skriftsprog, og sløjfede en del af de mange gentagelser, har Kina Bodenhoff fået det mundtlige, gentagelserne og de små ordspil tilbage i fortællingerne.

Fortællingerne er rigtig gode som oplæsningsbøger for børn fra 5 år og op.

Dragen med de røde øjne

Astrid Lindgren

Gyldendal 2016. Opr. 1953 og frem

Illustreret af Ilon Wikland

Nyoversat af Kina Bodenhoff

94 sider

Anmeldt af Maibritt Lindblad