Biografi om mennesket og musikeren Björn Afzelius, som i januar 2017 ville være fyldt 70…

”Afzelius” er den første danske biografi om den idealistiske musiker og sangskriver, som blev født i Stensholm i Småland i 1947, og døde alt for tidligt af kræft i Göteborg i 1999.

Bogen indleder med en kort beskrivelse af Björn Afzelius´ opvækst i den lille smålandske industriby, med den depressive mor, den fem år yngre lillebror, og en far som slog sine sønner. Flere svenske biografier og portrætfilm har fokuseret en del på de problematiske familierelationer, men denne bogs ærinde er et andet. Den forsøger både at favne manden Afzelius, hans tekster, og den tid, han levede og arbejdede i. Bogen baserer sig blandt andet på udsagn fra venner, musikere og journalister, som kendte Afzelius godt. Billy Cross, Mikael Wiehe, og flere andre musikere, samt journalisten Hannes Råstam, og vennen Francesco Ippolito er nogle af dem.

Bogen viser udviklingen af den musiker, der som 17-årig gymnasieelev fik sin første akustiske guitar, og snart efter dannede sit første band. Björn Afzelius blev student i 1968, i en verden i opbrud. Martin Luther King og Robert Kennedy blev myrdet, Black Power – bevægelsen kæmpede for sine rettigheder, Vietnam krigen pågik stadig, sovjetiske tropper rykkede ind i Tjekkoslovakiet og i mange europæiske byer ulmede studenteroprøret. Björn Afzelius blev som mange af tidens unge påvirket af samtiden, og var engageret i kampen for at gøre en forskel.

I 1970 mødtes Afzelius og Mikael Wiehe, og de to dannede, sammen med fem andre musikere Hoola Bandoola Band. Bandet turnerede flittigt i Sverige, og blev i første halvdel af 70´ erne betragtet som Sveriges førende rockband. Hoola Bandoola Bands tekster rummede tidligt socialistiske budskaber, og bandet optrådte i forskellige solidaritetssammenhænge, og deltog i demonstrationer, som venstrefløjen arrangerede. Det var overvejende Mikael Wiehe der skrev teksterne, og bestemte, hvordan musikken skulle lyde. Men Björn Afzelius havde også ambitioner som tekstforfatter, og da Hoola Bandoola Band i 1976 blev opløst, fik han for alvor fart på sangskrivningen, til tekster til sine soloplader.

Bogen giver et fint portræt af et meget sammensat menneske, som var storforbruger af kvinder, som havde besvær med at tilpasse sig i et almindeligt parforhold, et arbejdsomt og generøst menneske, altid på farten, og frem for alt et engageret og idealistisk menneske.

Afzelius engagement gav sig blandt andet udtryk i de mange rejser. Vi hører bl.a. om rejsen til Cuba i 1978, hvor han bliver begejstret for systemet i Cuba efter revolutionen. Sangen ”Tanker i Havanna” er skrevet efter hjemkomsten, og er en hyldest til landet. I de følgende år rejste han tilbage til landet, og fik efterhånden et mere nuanceret indtryk af de livsforhold befolkningen levede under. I 1993 udgav han romanen ” En gang i Havanna”, som er et opgør med det politiske system på Cuba, som efter hans mening havde taget form som et stalinistisk diktatur. Han blev siden nægtet indrejse.

Nicaragua var også et land, som kom til at spille en stor rolle for Afzelius. På trods af, at den amerikanske kongres selv havde fordømt USA´ s indblanding i Nicaragua, lovede Præsident Reagan i 1984 at støtte Contras med 100 mio. dollars, til at bekæmpe den demokratisk valgte sandinist – regering. Contras angreb civilbefolkningen, og siges at have udført over 1300 terrorhandlinger. Dette krævede et modsvar. I 1986 turnerede Afzelius med Mikael Wiehe rundt i landet og samlede over en million kroner ind til den Nicaraguas sandinistiske regering.

Krigen i Nicaragua udmøntede sig i flere sange. Men Afzelius´ sange handler ikke kun om storpolitik. Björn Afzelius var privat et meget reserveret menneske, men var altid meget åbenhjertig i sine sange, til forskel fra mange andre af tidens sangskrivere, i al fald de danske, som gemte sig bag ironien. Tænk bare på C. V. Jørgensen, Steffen Brandt og Michael Bundesen.

Björn Afzelius var blandt Skandinaviens mest populære musikere i 1980’erne og 1990’erne og har i de nordiske lande solgt over 2,5 mio. plader.  Han havde også et stort publikum i Danmark og her samt i nabolandet Norge var de fleste journalister meget positive overfor musikeren, i modsætning til i hjemlandet Sverige, hvor Afzelius ofte var udsat for hård kritik i pressen.

Afzelius vedblev at være en ægte idealist. Han levede som han prædikede. Som Billy Cross formulerer det i biografien: ”Hvor andre i dag trykker på en ”like – knap”, skrev Björn en check. Big fucking difference.”

Alt i alt giver bogen en fin og informativ skildring af en musiker, det er værd at lytte til. Og det resulterede i, at vi hér i huset fik støvet de mange gamle plader af, og fik genhørt de gode sange.

Forfatteren Espen Strunk er fast skribent for musikbladet Gaffa.

Afzelius: Espen Strunk

Turbine Forlaget

224 sider

Udkommet 9.september 2016

Maibritt Lindblad