Den canadiske multikunstner Douglas Coupland har skrevet 20 bøger (både skøn- og faglitteratur) plus en række film- og tv-manuskripter. Coupland har studeret kunst i Canada, Italien og japan, desuden har han haft job som designer i Tokyo og han har arbejdet med maleri og skulptur. Hans store romansucces fra 1991 ‘Generation X’ blev indledningen til hans status som post-moderne litterær guru.
I ‘Tyggegummityven’ slår han sig rigtig løs. Den er en totalt underholdende fortælling, der hopper og springer fra person til person, vender vrangen ud på sig selv, dykker ind og ud af sine forskellige universer og slår smut hen over sine forskellige virkeligheder.
Grundfortællingen handler om den midaldrende gangspringer i et kontorforsyningssupermarked, Roger Thorpe. Som alderspræsident blandt hyldeopfylderne, fraskilt og vodkatyller er han som prototypen på moderne mislykkethed.
En dag finder den unge, sortklædte gothpige, Bethany, Rogers notesbog. I notesbogen skriver Roger i al hemmelighed en slags dagbog både om sit eget og om Bethanys liv. Det bliver indledningen til en korrespondance mellem de to, hvor vi får deres liv og drømme serveret i de korte skiftende meddelelser. Ind i mellem skriver de som hinanden, og vi bliver også præsenteret for den roman, Glove Pond, som Roger skriver på om håbløshed og tabte drømme og hverdagens tomme helvede – og hvor synsvinklerne skifter på samme måde som i ‘Tyggegummityvens’ hovedspor. Bethanys mor DeeDee kommer også ind i som part i skriverierne.
Det kan lyde forvirrende med al den post-modernistiske opsplitning af “handlingen”, men det er det faktisk ikke. Tværtimod bærer det romanen fint frem, så den historierne om menneskene i den monotone tilværelse i gangene med papirstabler og kasser med kuglepenne og tusser bliver interessant.
Der kommer forståelse og kommunikation på tværs af generationerne, og personerne vokser samtidig med deres problemer svulmer op som oksefrøer, selvom de lever i hver deres separate verdner, hvor andre mennesker ofte betragtes som en slags invasion i deres egen fortælling. Det er svært at sige, hvem der er fiktion i hvis virkelighed – eller omvendt…?
‘Tyggegummityven’ er et morsomt, satirisk og bedrøveligt Möbiusbånd af en historie, der snor sig afsted, skriver sig ind og ud af sig selv og åbner og lukker sig så det er en sand fornøjelse.
Forfatter: Douglas Coupland

Oversættelse: Svend Ranild
229 sider
Forlag: Borgen
Udg.: 16.10.09

Anmeldt af Jan Vandall