En alt for lang åbning

En af mine venner, som interesserer sig meget for film og selv laver film, udtalte sig på et tidspunkt omkring det, at han godt kunne tænke sig at se Christian Bale spille en blød mand. Det man oftest ser fra Christian Bale er jo det modsatte, en stærk, mere eller mindre manisk karakter. Min indvending overfor min gode ven, som den irriterende skeptiker jeg er, var selvfølgelig at alle gode skuespillere jo viser sig, før eller siden, også at kunne spille det modsatte af deres Es. Det er nærmest en slags regel, at alle skuespillere, som virkelig er anerkendte, har mindst en god præstation, som går stik modsat det de ”plejer” at lave. Daniel Day-Lewis har Age of Innocence, Al Pacino har den første Godfather film, Sam Rockwell har Moon, Scarlett Johansson har Lost in Translation, Brad Pitt har Moneyball, Shia LaBeouf har Nymphomaniac, Matthew McConaughey har Dallas Buyers Club, selv Jean Claude Van Damme har J.C.V.D. og alle amerikanske komikere kan åbenbart også spille følsomme roller (Jim Carrey, Adam Sandler, Louis C. K.). Med det i mente ville det ikke være en overraskelse at se Christian Bale som en nedtonet, blød mand. Jeg udfordrede min vens kommentar ved at konkludere at en overraskelse med hensyn til Christian Bale, ville være at se ham i en tidlig Kevin Smith film. I en fuldstændig underspillet, næsten dokumentarisk rolle uden prætens, det troede jeg ikke han ville kunne gøre. Det sagt har han stadig ikke gjort det, men i Out of the Furnace kommer han fandens tæt på.

Furnace Hunter: Out of the Deer

I Out of the Furnace følger vi to brødre i det man nok ville kalde udkants USA. Filmen er i første akt en meget følende skildring af det Amerikanske fald. Den ene bror (Christian Bale) arbejder på den lokale stålmølle, den anden (Casey Affleck) er lige vendt hjem fra krig med traumer og det hele og deres far er selvfølgelig også døende. Ligeledes er det tydeligt at se på lokalsamfundet, at alting er på vej nedad og i øvrigt allerede er faldet et stykke. Det samfund vi finder her er således meget lig det samfund vi også finder i klassikeren Deer Hunter. En film som der da også bliver lavet rigtig mange referencer til. Faktisk har Christian Bale som jæger et stille øjeblik i skoven med et rensdyr. Det er næsten mere plagiat end reference.

Deer Furnace: Out of the Hunter

Imens Out of the Furnace låner ekstremt mange ting fra Deer Hunter, og andre film (tror endda at jeg så en reference til David Lynches film Lost Highway), formår den dog at skabe en rigtig fin stemning, selv hvis det er set før. Den viser et igangværende nederlag, men det er en slags stille, åbent nederlag, som om dårligdommen har noget rart i sig. Det er måske roen, accepten af det uundgåelige, som gør situationen lettere magisk, som giver den en dragende kvalitet. De mennesker som lever i denne region, denne udkant, de er i det mindste private mennesker, og de har et vist frirum som ikke styres, fordi der ikke er nogen der gider spilde deres tid med den slags. Der er ikke noget af værdi i dette frirum medmindre man er alkoholiker, men det findes, ikke desto mindre. Det folk filmen skildrer er som et andet Amerika, som ikke er det rigtige Amerika (eller måske lige præcis er dette), men som kun officielt er en del af det Amerika vi kender. De er for ligegyldige til at være en egentlig del af vores civilisation. Vi kan intet få fra dem, og at give dem noget ville være spild af penge. På trods af, at de lever i den samme verden som os andre, den vestlige verden, så er de mere fjerne for os, end de fattige børn i Afrika.

Hunter of the Furnace: Deer-Out

Første er akt er som nævnt meget følende, filmen ender imidlertid et helt andet sted. Ideen er vel en slags eskalering som i alle film, men når man tænker over den, virker den fortænkt. Det hele kommer sig måske af Woody Harrelson der ved første øjekast virker som om, at hans karakters eneste motivation er at være ond for at være ond. Der må dog være mere i det end det, for når man tænker tilbage, så er hans karakter egentlig ligeså velkonstrueret som de andre og også godt spillet.

The Out Hunter: Furnace of Deer

Det mest interessante greb i filmen, som en klassisk fortælling om to brødre og deres far, er ideen om erstatningen af denne faderfigur. Det er et klassisk tema i film og litteratur, at når en fader er døende, så skal han erstattes. Selve erstatningsprocessen driver resten af historien. Jeg vil påstå, at det som faderen skal erstattes med, i langt de fleste tilfælde, tager sig ud i form af to motiver, en slags god fader og en dårlig fader. En som opretholder loven og en som ikke gør, hvilket jeg har arbejdet med i andre af mine anmeldelser/analyser (analmeldelser?). I Out of the Furnace kommer både den gode og den dårlige far til udtryk som svage mænd. På den ene side er der loven i form af den lokale politibetjent, velspillet af Forest Whitaker, og på den anden den kriminelle hillbilly, spillet af Woody Harrelson. Den lille interessante detalje er, at i sit valg vælger Christian Bale at underminere den ene for at myrde den anden (uden at nævne noget om hvem, hvad og hvorfor). Det er interessant fordi det bryder med formlen, men det er måske også dette udbrud, som trækker fortællingen lidt ud af balance?

The Hunter Furnace: Out of Deer

Filmen er meget flot, meget stemningsfuld og ekstremt velspillet fra alle sidder, særligt kemien imellem Christian Bale og Zoe Saldana er vellykket. Der er dog et eller andet, som ikke kører helt som smurt i anden akt.

7/10 (Den sidste titel jeg kunne komme på ”Furnace of the Deer: Hunter Out”)

Produktionsår: 2014

Instruktør: Scott Cooper

Medvirkende: Christian Bale, Zoe Saldana, Woody Harrelson, Willem Dafoe, Forest Whitaker, Casey Affleck, Sam Shepard

Spilletid: 1 time 56 minutter