Hvordan laver man det perfekte interface?

Interfacedesign er en komplet guide til, hvordan man opbygger netop den forside på sit site der får brugeren til at reagere, som man gerne vil have det.

Det handler hovedsageligt om at kombinere gamle, gennemprøvede værktøjer med nye. Vi begynder med begyndelsen: At præcisere, hvad det er kunden vil have. Hvad skal siden kunne, hvilken oplevelse skal den give brugeren, hvad er budskabet? Her kan man finde meget materiale i almindelig markedsføringslitteratur, og det vigtigste er som altid at vide, hvem ens målgruppe er.

Vi skal desuden vide noget om målsætning, kommunikation, stil, funktioner og begrænsninger og naturligvis noget om tidshorisont og budget.

Derpå skal vi have planlagt indhold på siden. Er det noget, vi selv producerer, henter vi det andre steder, eller har vi forventninger til brugernes aktivitet?

Når det er på plads, kan vi igen tage fat i gamle marketingmodeller, som eksempelvis AIDA, attention, interest, desire, action. Vi skal desuden beslutte, hvilke emner der er vigtigst, hvad brugeren forventes at læse først, og hvor vi gerne vil hjælpe ham/hende hen. Her foreslår forfatteren værktøjet kortsortering, det vil sige, at alle emner/punkter skrives op på kort, hvorefter medarbejdere og kolleger bliver bedt om at inddele dem i grupper og hierarkier, alt efter hvad de måtte finde logisk.

Derefter kan man gå videre til sidens udseende. Også her er der velkendt værktøj, denne gang fra de grafiske designere: Farver, skrifttyper, billeder og elementernes placering i forhold til hinanden diskuteres og vurderes.

Når det nu handler om webdesign, skal man også overveje, hvordan siderne ser ud på forskellige skærmstørrelser. Hvor småt må det være, og hvordan kan man skabe en side, hvor alle funktionaliteter virker på alle skærmstørrelser uden at gå på kompromis med sit ideal – eller sin designmanual?

Det er en udmærket guide, der er eksempler på både godt og dårligt design og en række praktiske værktøjer. En del af værktøjerne kræver deltagelse af flere personer, men der er også muligheder for den der sidder alene med sin hjemmeside. Som nævnt er der mange velkendte værktøjer, og måske kan man godt springe over den omhyggelige beskrivelse af brainstorm, eller kapitlerne om brugen af farver og skrifttyper, hvis man er gammel i gårde, men ellers fungerer guiden fint.

Interfacedesign

Fra idé til prototype

Morten Rold

280 sider

Samfundslitteratur

Udgivet: 2019

Birte Strandby