En lille flyhistorie med tegninger af forskellige flytyper.

Historien begynder med Otto Lilienthal, der byggede ikke blot et svævefly, men også en 15 meter høj bakke, så hans fly kunne komme i luften. Hans længste flyvetur var på 230 meter.

De næste pionerer er brødrene Wright, og deres fly havde en motor. Den første tur var 37 meter lang og varede 12 sekunder. Nu kunne man undre sig over, at luftskibskaptajn Granberg og danske Ellehammer ikke er nævnt, men deres flyveture går ikke ind under definitionen på flyvning: man skal kunne styre flyet.

Louis Blériot fløj i 1909 over Den engelske Kanal i sit hjemmelavede fly bygget af træ, lærred og wirer, og Amelia Earhart fløj over Atlanten i 1932. Hun skulle være landet i Paris, men det blev Nordirland på grund af dårligt vejr.

Teknikken udgør en væsentlig del af bogen, fordelt på lette forklaringer og mange billeder. Her er billeder af monoplan og biplan, en forklaring på hvorfor det var vigtigt at kunne hæve landingshjulene, og på hvordan man gik over til blik om skroget, og derfor kunne droppe wirer som støtte til vingerne. Der er billeder af Skyhawk, Elektra One der flyver på solenergi, DC-3 der blev bygget mellem 1935 og 1950 og udmærkede sig ved at være et stabilt og holdbart fly og en række andre fly både velkendte og mindre kendte.

Illustrationerne er både fler- og helsides og vægter både detaljerne og de store perspektiver. Generelt en indbydende bog, der måske også kan vække interesse for fly, hvis man ikke har den i forvejen.

Fantastiske fly

Wow-serien

Anders Nyberg

46 sider

Målgruppe: 8 – 12 år

Straarup & Co.

Udgivet: 2019

Birte Strandby