Anne påbegynder et friår fra sit arbejde som musiklærer. I stedet skal hun selv spille klaver og skrive en lærebog. Dagene går med at vandre rundt i byen. De sidste tyve år har hun boet sammen med Thomas, der er filminstruktør, men nu har hun fået en ide om, at Thomas har en affære. Parret glider stadigt længere væk fra hinanden. Han sover ikke altid i lejligheden, og Anne opdager, at der er en ung pige i hjemmet. Om det er en ægte pige eller et spøgelse er ikke helt klart, hverken for Anne eller for læseren.

Billederne viser først en dagligdag, mættet af Annes observationer når hun går rundt i byen, men efterhånden fylder pigen mere og mere, og det bliver stadigt vanskeligere at vurdere, hvad der er Annes drømmeverden, og hvad der er hverdagens prosa. Der er blandede indtryk, virkelighed og fantasi mellem hinanden, nogle gange overraskes man af den pludselige dramatik – og sker der virkeligt et mord, eller foregår det hele i Annes hoved? I hvert fald findes den unge pige i lejligheden, og lige pludseligt er også pigens veninde til stede i lejligheden og i en diskussion om, hvad Thomas mon mener om pigens drejebog.

Romanens force består i den langsomme udviskning af grænsen mellem fantasi og virkelighed. Hvad er Annes virkelighed, og hvor begynder hendes fantasier, og hvor befinder Thomas sig? Det er mesterligt beskrevet, og man kan vælge at betragte fortællingen som Annes undergangsfortælling, som slutningen på et forhold, eller måske er det blot et billede af den totale, lammende ensomhed, der pludseligt opstår, når forholdet dør.

Spøgelsesfortælling

Laura Freudenthaler

Oversat af Ann-Claire Olsen

200 sider

Klara W.

Udgivet: 2023

Birte Strandby