Den forhenværende bokser, Harry Kvist, kaldet Kvisten, bor i stockholmsk slum og lever af at inddrive gæld – eller bare banke folk for penge. Kvisten bumper ujævnt derudaf. Det er i 1936, og nazismen er kommet til Sverige, og det gør det ikke lettere for Kvisten, der er homoseksuel. Men det bliver først rigtigt slemt, da hans gode ven, måske den eneste, præsten Gabrielsson, bliver dræbt. Gabrielsson er blandt andet kendt for sin antinazisme, som han har luftet i læserbreve og fra prædikestolen. Politiet, her oftest repræsenteret af Berglund, Kvistens gamle fjende, har ikke travlt med at opklare mordet, og det får Kvisten ud på jagt efter en gerningsmand.
Han møder den organiserede kriminalitet i Stockholm personificeret af ‘Mutter’, der med sine to sønner som bodyguards sidder på magten. Hun giver Kvisten et godt tilbud, som han overvejer at afslå. Inden han får tænkt sig yderligere om, er han selv jaget vildt.
Det mest karakteristiske ved Slugger og de to andre bøger i trilogien (Clinch er anmeldt på bogvægten.dk) er beskrivelsen af underklassens Stockholm i trediverne. Det er snavs og kamp, fornedrelse og krig mellem kommunister og nazister der fylder i krimien. Det er Kvistens egne kampe og hans glæde over at slås, der er med til at give os et billede af ham:
Jeg ryster smerten ud af næven og skiller læberne i et smil. Det er ugevis siden, jeg sidst satte sådan et slag ind med så snæver en slagradius.
Genren benævnes oftest nordisk noir, og det er virkeligt kulsort. Det interessante er, at det til forveksling minder om den spanske genre Tremendismo (= sortsyn) der især dukkede op under de første årtier af Francos diktatur. Tremendismo indebærer en fremhævelse af de utiltrækkende elementer, og at flere personer er svagt karikerede. Det er det Martin Holmén gør, og det er fascinerende uhyggeligt, men kan også bevirke, at mord ikke er så chokerende som i for eksempel engelske midsomer murders.
Slugger
Martin Holmén
Oversat af Sigurd Toftdahl Terkelsen
372 sider
Turbine
Udgivet: 10.03.2020
Birte Strandby