Filmen begynder med mordet på syttenårige Trayvon Martin. Han befinder sig i et hvidt kvarter en mørk aften i Florida 2012. Og han er sort.

Forfatteren Isabel Wilkerson bliver opfordret til at skrive om mordet, men tøver indtil hendes mor kommer med en bemærkning om, at det også var forkert af ham at opholde sig i et hvidt kvarter. Det får Isabel til at se en sammenhæng mellem drabet på den unge mand, slaveriet i USA og jødeforfølgelserne i Nazityskland.

Hun rejser til Berlin for der at lære om nazismen og diskutere sin ide med lokale historikere. I første omgang afviser tyskerne, at der skulle være en sammenhæng med slaveriet i Amerika, men det viser sig, at nazisterne faktisk havde fat i Jim Crow-lovene (amerikanske love om adskillelse, undertrykkelse af stemmeret og forbud mod ægteskab mellem sorte og hvide), fordi de ledte efter en metode til at isolere jøderne i det tyske samfund. Fordi jøderne var rige og relativt magtfulde, måtte lovgivningen implementeres på en anden måde, end det var tilfældet med de afrikanske amerikanere.

Vi følger Isabels rejse efter opklaring, men vi følger også antropologen Allison Davis og hans kone, da de sammen med et andet par foretager studier af segregation og menneskerettigheder i sydstaterne. Parret er også i Tyskland i slutningen af 30’erne, hvor de oplever Hitler tale og overværer en bogafbrænding sammen med en desillusioneret Erich Kästner.

Ligeledes følger vi i 1940’ernes Tyskland et par, hvor hustruen er jøde, og der er en hjerteskærende scene fra Mississippi 1951 om et basketballhold af niårige der skal svømme i byens pool efter en vellykket kamp. Den ene spiller er sort, og må derfor ikke opholde sig i bassinet. Hans kammerat fortæller om oplevelsen mere end 50 år senere, om hvordan han ikke forstod, hvad der foregik. I filmen er scenen mere end absurd.

Isabels teori er, at det ikke handler om race, men om kaste – som i indisk kaste: At et land med sin lovgivning placerer en bestemt gruppe mennesker nederst i hierarkiet. Hun besøger også Indien, hvor kasten dalitter er nederst – og derfor renser kloakker.

Filmen er på samme tid informativ, chokerende og dybt bevægende. Resultatet af Isabels undersøgelser er samlet i bogen ‘Caste – the Origin of Our Discontent’ der blev udgivet i 2020 et par måneder efter drabet på Floyd George.

Som filmen Killers of the Flower Moon handler det om et stykke historie der belyser, hvordan både autoriteter og den kollektive opførsel ignorerer strukturel racisme. Filmen er langt fra neutral, men også relativt usentimental – og absolut værd at se.

Origin

2024

Instruktør: Ava DuVernay

Skuespillere: Aunjanue Ellis, TaylorJon Bernthal, Niecy Nash

Array Filmworks