Adidas og Nike, Djamolidin Abdoujaparov og Hugo Koblet, Thelonious Monk og Bronislaw Malinowski er med til at indramme Jørgen Leths opfattelse af stil.

Leth beskriver med omhu et besøg hos Armani i Paris. Det er en særlig oplevelse også for læseren. Kun to ting er udstillet i vinduerne: En kjole eller en dragt og et jakkesæt, så ved man, at der er tøj til begge køn. Og når man træder ind i forretningen, må man hurtigt finde en rask gangart, ’så man ikke ligner en idiotisk turist, som lige vil snuse. Det kan man nemlig ikke holde til i denne atmosfære.’

Ekspedienterne betegnes som konsulenter, unge skarpe mænd der tager stilling til kundens ønsker med kirurgisk præcision. 

Bogens afsnit er sammensat af klip fra andre bøger af Jørgen Leth, Det uperfekte menneske, Den gule trøje i de høje bjerge og Mine helte. Cykelrytterne fremhæves ikke for deres hurtighed, men for deres elegance. Hugo Koblet var således den smukkeste rytter i feltet, og om ham fortæller Leth, at han efter et soloudbrud fremdrog sin kam et par hundrede meter før mål for at få styr på frisuren. Cykelrytteren  Roger Pingeon sammenlignes med en ædel fugl der flyver med lange vingeslag.

Stil er noget fundamentalt hos Leth, og hvis man lader sig påvirke af hans opfattelse, kommer man uværgerligt til at være enig i hans kommentarer til danskernes påklædning: Hvad er det danske problem med lækkert tøj? Leth besvarer selv sit spørgmål: Det betragtes som vulgært at interessere sig for tøj, og tøjsmagen i Danmark ligger langt efter andre europæiske lande. Folk prøver på at blive ens.

Måske er danskere bare ikke så interesserede i tøj. I hvert falder er det næsten eksotisk at læse Leths udlægning af tøj og tøjsmag. Begejstringen er smittende og sproget behageligt.

Om stil

Jørgen Leth

80 sider

Gyldendal Kolibri

Udgivet: 2020

Birte Strandby