”Kunstens kvinder” er en ny fagbogsserie fra Frydenlund. Heri gives der plads til kvindelige kunstnere der – måske – er gledet i glemmebogen. I første bind fik læserne en grundig introduktion til Elisabeth Jerichau Baumann. Nu er turen kommet til Nicoline Tuxen (1847-1931). Hvis navnet alligevel får en klokke til at ringe, skyldes det sandsynligvis at hun var søster til den anerkendte maler Laurits Tuxen (1853-1927).
På Den Hirschsprungske Samling udstilles frem til 12. januar 2025 en perlerække af kvindelige kunstnere fra det, vi betegner som det moderne gennembrud. Det kan interesserede læse om i værket, der deler navn med udstillingen ”Kvindernes moderne gennembrud 1880-1910”. Bogen har redaktion af Inge Lise Mogensen Bech og Lene Bøgh Rønberg. På udstillingen – og i bogen – findes værker af Nicoline Tuxen.
Pudsigt nok har kollegerne hos Statens Museum for Kunst også afviklet en stor udstilling med selvsamme tema. Nicoline Tuxen var imidlertid ikke en del af udstillingen “Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer” på Statens Museum for Kunst. Her blev vist værker af 24 nordiske kvindelige kunstnere fra perioden 1870-1910. Kuratorerne valgte at fokusere på kunstnere, som har oplevet succes og anerkendelse, men som senere blev glemt i kunsthistorien. Det er ellers præcis dét, de to forfattere peger på at Nicoline Tuxen kommer til at opleve i bogen her, der bærer kunstnerens navn. Nicoline Tuxen blev i sandhed fejet til side som kunstner. At hun end ikke er med på begge udstillinger i dag, indikerer det desværre.
”Nicoline Tuxen” er en lille fagbog, der har biografiens form. Gymnasielærer Marianne Abrahamsen og kunsthistoriker Marie Laulund står bag bogen. Førstnævnte er Laurits Tuxens oldebarn. De har begge en stor passion for kunsten.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- Prolog
- Frøken og professor
- Opvækst
- At uddanne sig til kunstner
- Brydningstid
- Debut med stor succes
- Kunstner i krise
- Ny opblomstring
- Nicolines stille tøven
- Vejen frem
Nicoline Tuxen betegnes som blomster- og portrætmaler. I bogens indledning møder vi den aldrende kunstner, der udstiller sammen med sin bror. Han er professor, mens hun blot er frøken. Begge har malet hele livet. Lauritz har arrangeret udstillingen for at hjælpe sin søster med at få solgt billeder. Hun er enlig og behøver penge. Der var i datiden meget ulige vilkår for bror og søster.
Nicoline Tuxen kom til verden i 1847 i et borgerligt hjem, hvor faren var orlogskaptajn og senere avancerede. Han indtrådte også i den grundlovgivende rigsforsamling. Familien var begavet med en kunstnerisk åre. Søsteren Judith modtog privatundervisning og udviste stort talent, men døde ung. De andre søskende blev gift og snart blev Nicoline den, der skulle træde hjælpende til ved sygdom, fødsel og død. Hun brændte for at tegne og male, men måtte hele tiden hellige sig familiære opgaver. Det var et evigt dilemma: Pligt vs. passion?
En kortvarig forlovelse blev brudt. Resten af livet forblev Nicoline Tuxen ugift. Hun kunne groft sagt vælge mellem at blive lærer eller sygeplejerske for at forsørge sig. I stedet valgte hun at kunsten, selv om det var en farefuld vej at gå. For at lære faget måtte hun tage privatundervisning, da kvinder først fik adgang til undervisning på Kunstakademiet i 1888. Privatundervisning for kvinder var i øvrigt dyre end for mænd! Nicoline modtog undervisning i ind- og udland men foretrak Paris. Mange af de andre kvindelige kunstnere i hendes samtid markerede sig som politisk bevidste. De gik op i kvindesagen som suffragetter. Det var hun ikke. Rent fagligt var hun derimod eksperimenterende og nytænkende. Dronning Louise købte hendes debutværk og Nicoline Tuxen kom til at male kongelige og det højre borgerskab, som hun selv var rundet af. Alligevel forblev hendes virke og vej brolagt med prøvelser. Anmelderne var uenige og kritiserede hende gerne. Økonomien var ofte trængt. I hendes senere år stoppede hun med at male, indtil en øjenlæge ansporede hende til at begynde igen.
Bogen præsenterer en letlæst indføring i Nicoline Tuxens liv og virke. Bagerst i bogen findes en tidslinje, der på en pædagogisk og overskuelig måde præsenterer de vigtigste tidspunkter i kunstnerens liv. Der er også noter, litteraturliste og illustrationskrediteringer. Bogens korte format er sandsynligvis årsag til fravalget af et stikordsregister over vigtige emner, navne, og begivenheder. Læseren må tage til takke med at orientere sig i indholdsfortegnelsen. Jeg savner en hurtig indgang til at finde specifik information.
I det hele taget er bogens lille omfang medvirkende til, at der må foretages nogle markante fravalg. Jeg mangler fx en oversigt over kunstnerens produktion. Det oplyses, at forfatterne har indsamlet ny data om Nicoline Tuxens´ produktion i forbindelse med bogens tilblivelse. Det er ærgerligt, at den ikke bliver læserne til del – enten direkte i bogen eller via en ekstern henvisning fx via QR-kode.
Bogen rummer ikke en egentlig udstillingsoversigt, der fortæller hvor og hvornår Nicoline Tuxens værker har været vist. Nogle af udstillingerne nævnes i teksten, men langtfra alle. Hun har udstillet i både ind- og udland. I dag er der kun ét af hendes værker der er i offentligt eje (Charlottenborg).
Nicoline Tuxen var først og fremmest kendt som kunstner. Derfor er desto mere ærgerligt, at hendes fine værker ikke kan komme til deres ret i en paperback bog som denne. Det samme gælder for gengivelser af de gamle fotografier, breve, skitser og illustrationer fra udstillingskataloger. Bogens format (20 x 14 cm) og kvalitet gør, at det ikke kommer til at stråle helt, men det bidrager til fulde med at give læseren et indtryk af det særegne ved Nicoline Tuxen.
Forfatterne fokuserer meget på at fortælle om forfatterens familie, relationer, økonomi og samtid. Kontekstualiseringen fylder en del og er da også spændende læsning! Til gengæld savner jeg mere analyse af værkerne for at forstå hvad, der gør hendes penselstrøg særlig. Hun er præget af det franske især.
På en række punkter savnes indsigt i kunstnerens liv og tanker grundet manglende kilder. Forfatterne balancerer indimellem på kanten til at spekulere vel rigeligt, men lykkes med at fremdrage en nuanceret og fængende fremstilling. Den kan anbefales til alle med interesse for kvindeliv, kunst og historie.
Nicoline Tuxen
En del af serien: Kunstens kvinder
Forfattere: Marianne Abrahamsen og Marie Laulund
Forlag: Frydenlund
144 sider, ill. i farver, hæftet
Udgivelsesdato: Den 1. november 2024
Anmelder: Nønne Lønne Votborg