En fortælling bygget op af 34 små tekster om Maud Martha som barn og ung. Hun er sort, og fortællingen foregår i 1920 i Chicago. Teksterne handler om Maud Marthas liv og ikke mindst om hendes omgivelser, og de handler om køn, race, klasse, håb og engang i mellem også om håbløshed.

Vi møder Maud Martha første gang, da hun er syv år gammel. Hun er glad for blomster, og hun er lidt misundelig på sin smukke søster Helen. Helen er ikke så venlig, men alligevel er det hende, der er både brorens og farens favorit, ikke Maud Martha. 

Maud Martha ser op til sin far, også den dag da han er gået i banken for at få et lån, så familien kan beholde deres hjem. Maud Martha er bange for, at de mister det, men er mere ærlig i sin frygt, end familien er i deres forsøg på at minimere katastrofen.

Maud Martha er ikke så smuk som Helen, men møder alligevel Paul. Paul ser godt ud, og han er klar til den sociale opstigning, som både han og Maud forventer må komme. Sådan kommer det ikke helt til at gå, selv om de begge er klar til at kæmpe for deres rettigheder og muligheder, mest Maud.

En nedslående scene udspiller sig, da Maud Martha med sin datter, Paulette, besøger et stormagasin, hvor Paulette skal tale med julemanden. Han behandler de hvide børn pænt, men opfører sig koldt, da Paulette skal fortælle om sine juleønsker. Og Maud Martha er hjælpeløs.

– vores folk må holde op med at være så sarte omkring disse ord, ‘nigger’ og den slags. … Vores folk må til at holde op med at gøre så stor en sag ud af hver eneste lille ting, især når det slet ikke er noget …

Et rammende og skræmmende billede af en tilværelse med håb og forventninger, og et billede af en omverden der slet ikke er klar til alt det håb. En poetisk tekst om uretfærdighed og helt uden poetisk retfærdighed.

Maud Martha er udgivet første gang i 1953 af den afrikansk-amerikanske Pulitzer-prisvinder Gwendolyn Brooks.

Maud Martha

Gwendolyn Brooks

Oversat af Birgitte Steffen Nielsen

188 sider

Gyldendal

Udgivet: 25.01.2024

Birte Strandby