Der er skrevet adskillige bøger om A. P. Møller – om skibene, om manden, om virksomheden og naturligvis hører Mærsk til i en ledelseskanon, selv om bidraget næppe kan rumme mange nyheder.

Det begyndte med Peter Mærsk der i 1899 talte om at lave et dampskibsselskab og et stålskibsrederi i Svendborg, og det forsatte med sønnen Arnold Peter Mærsk og Dampskibsselskabet Svendborg. Arnold Peter Mærsks søn, Mærsk Mc-Kinney Møller, får gang i skibsbyggeriet efter 2. Verdenskrig. Det var da en fordel at eje Odense Staalskibsværft, hvor der allerede var ni nye skibe på vej, efter at man havde mistet mere end halvdelen af flåden under krigen. Med en ny flåde kunne man bedre tjene på den heftige handel der fulgte efter krigen og også blev hjulpet på vej af Marshall-hjælpen.

Nogle årstal: I 1926 var Mærsk flåden Danmarks fjerdestørste (ØK, C. K. Hansen og DFDS var større), og i 1928 blev Leise Mærsk sendt af sted med bildele fra Ford som det første Mærsk skib i linjefart. I 1964 oprettedes Dansk Supermarked, i 1975 anlagdes Mærsk Container Line, og senere kommer det med olien og rederiets status som verdens største.

Der er selvsagt udfordringer undervejs. For eksempel er det essentielt med fornuftige lasteplaner, når man skal laste 1.600 containere med forskellig vægt. Mærsk Data fik den store opgave at udvikle en logistik, der sikrede, at Mærsk skibene kom hurtigt ud og ind af havnene. Emma Mærsk fra 2006 har plads til 15.000 containere, så noget må være lykkedes.

A. P. Møllers særlige værdier og særlige ledelsesstil, den hårde og udfordrende uddannelse af unge talenter tildeles et kapitel i bogen, og man bemærker disciplinen, der var anderledes hos Mærsk end andre steder i handelsflåden, ligesom de efterhånden velkendte bonmot’er ’Den der har evnerne, har også forpligtelsen’ og ’rettidig omhu’ naturligvis er nævnt. Altså ingen nyheder men udmærket information samlet på få sider.

Mikael Lindholm + Frank Stokholm

Den danske ledelseskanon

156 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 2011