To otte-knoppede Legoklodser kan bygges sammen på 24 måder.

I en kanon om dansk ledelse indgår naturligvis LEGO. Det er ikke første gang, der skrives en bog om LEGO, så måske er der mange der kender beretningen om tømrer Ole Kirk Kristiansen og hans produktion af kvalitetstræklodser, der begynder i 1932. I 1949 overtog og udviklede virksomheden en plasticklods fra det engelske Kiddicraft, men først i 1954 bliver klodsen en succes hos børn og forældre. LEGO ekspanderer og i 1962 ansætter grundlæggerens søn, Godtfred Kirk Christiansen, noget så kontroversielt som en personalechef – og mere kontroversielt: Et menneske med teologisk embedseksamen. I forvejen er den autoritære ledelse ikke noget, man bruger på LEGO. Gotfred går ind for at vise medarbejderne 100 % tillid fra dag et og forventer, at de kan tænke selv.

Virksomheden LEGO har altid været en del af Billund, og via Ole Kirks Fond har LEGO investeret i lokalsamfundet, i bibliotek, teater, kirke og børnehave, ligesom det var i Billund, det første Legoland åbnede i 1968. Parken har 1,7 millioner besøgende hvert år.

Historien om LEGO handler også om firmaets udvikling, om stagnationen i 1977, fremkomsten af Duplo og LEGO Rumfart i 1978, og den senere spredning på de mange flere produkter: I 1990 producerede LEGO 15.000 forskellige klodser. Undervejs er der omstruktureringer. En af de vigtigste omfattede ansættelsen af en direktør, der ikke tilhørte familien, noget som ethvert familieejet firma anbefales, især er det praktisk, når der skal træffes ubehagelige beslutninger.

Bogen afsluttes med et kapitel om firmaets udvikling inden for det digitale og forventningerne til fremtiden.

Mikael Lindholm + Frank Stokholm

Den danske ledelseskanon

98 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 2011