I 2014 udgav Astrid Haug Sig du kan li’ mig om, hvordan man gebærder sig på sociale medier som virksomhed og som privatperson. Nu kommer turen så til lederen, der de seneste år er blevet rykket ud fra kontoret og har lært at skrive sine egne mails. Nu skal han/hun så også selv engagere sig i de sociale medier. Og det er ikke kun lederen der udfordres, virksomheden står også overfor forandringer i forhold til både kunder og medarbejdere.
Sociale mediers betydning for virksomheder herunder betydningen af Big Data og af at kende sin målgruppe behandles i: Contentmarketingbogen fra 2015 og Forbrugeren i førersædet fra 2008. Udefra fra 2014 fortæller om de med digitaliseringen medfølgende muligheder og Arbejd professionelt med LinkedIn fra 2013 beretter hvordan man kan lave en god profil.
I Lederens GPS … finder man tidligt illustrationen af Værditrappen. Den beretter i fem enkle figurer, hvordan markedsføringen har ændret sig siden ‘Radiofabrikken Bella’ med den autoritære ledelse og den kommanderende reklame til i dag, hvor produkter i visse tilfælde udvikles i samarbejde med kunder – eller med denne bogs ord fra afsenderorienteret til netværksorienteret. Astrid Haug argumenterer herefter for værdien af lederens tilstedeværelse – synlighed og pålidelighed – på de sociale medier. En tilstedeværelse der også giver en bedre tilgang til såvel presse som krisehåndtering og rekruttering af nye medarbejdere. Især ved shitstorms kan en hurtig reaktion være afgørende. Det behandler Haug også i Sig du kan li’ mig.
Noget kvantespring er der ikke sket siden Haugs sidste udgivelse, men Lederens GPS … er fornuftig, anvendelig, og argumentationen er fin.
Lederens GPS til sociale medier
Astrid Haug
55 sider
Gyldendal Business Single
Udgivet: 2016
E-bog
Birte Strandby