Ifølge Wikipedia er haiku en japansk lyrikform der kræver 17 stavelser fordelt på tre grupper med fem, syv og fem stavelser henholdsvis. Digtet skal indeholde natur og foregå i nutid. I samme forbindelse nævnes, at formen ikke altid overholdes. Det gør den næsten hos Kirsten Hyllested Jørgensen, måske lige med den undtagelse, at det ikke altid handler om natur:

Enkelthederne

Repetitionerne

Parellelisme

Helt gennemskueligt er det ikke, men kan man ane konturerne af en forelskelse – i et menneske eller betagelse af et maleri?

Hænderne rørte

Nænsomt hjertets ikon i

Lyset kernen sås

 

En stemmes kærtegn

Det der føles er rigtigt

Tilbage igen

Bogen er inddelt i tre afsnit med titlerne Agnes Martin, Barnett Newman, Hans Hartung.

Barnett Newman var amerikaner og abstrakt impressionistisk maler, Agnes Martin var en canadisk abstrakt maler, og Hans Hartung var en tysk-fransk abstrakt maler.

Især i Agnes Martin-sektionen finder vi digte der handler om maleriet:

Minimalisme

Afstribningens pasteller

Simpliciteten

og det gælder for alle digtene, at en del af dem kan være udtryk for, hvad forfatteren finder i de pågældende maleres billeder, og andre ligner mere kærlighedsdigte – eller en blanding af de to:

Tilbagelægge

Vejens tatoveringer

Skraveringens kys

Det er ikke indlysende, hvordan digtene fortolkes, og det er heller ikke ganske let at forestille sig, hvad forfatteren har oplevet ved at betragte de tre kunstneres værker. Til gengæld kan man ikke benægte, at kravene om fem, syv og fem stavelser er overholdt. Det giver en særlig rytme og kan ved oplæsning virke effektfuldt.

Lærredsvævning

Kirsten Hyllested Jørgensen

76 sider

Ravnerock

Udgivet:

27.08.2019

Birte Strandby