Den Hirschsprungske Samling og Randers Kunstmuseum står bag kunstudstillingen ”Against all Odds”. Her vises værker af 23 af de kvindelige kunstnere fra perioden det moderne gennembrud. De rundt regnet 100 værker vises først på Den Hirschsprungske Samling og siden hen i Randers i 2025. I kunstfagbogen ”Kvindernes moderne gennembrud – dansk kunst 1880-1910” kan læseren få indblik i de kvinder, der gik mod strømmen og kæmpede for deres kunst. De var kvinder af en patriarkalsk tid, hvor mænd ikke alene dominerede i hjemmene, men også var fremtrædende i kunsten. Kvindens plads var derhjemme. I ”Kvindernes moderne gennembrud – dansk kunst 1880-1910” har bogens to redaktører, Inge Lise Mogensen Bech og Lene Bøgh Rønberg, inviteret en række fageksperter til at give deres perspektiv på kvinder og det moderne gennembrud. Bogens mere end 100 kunstværker og fotografier af kunstnerne selv konkretiserer kvindernes bidrag til den danske kunstscene.
”Kvindernes moderne gennembrud – dansk kunst 1880-1910” består af følgende bidrag:
- ”En aften hos veninden” af Lene Bøgh Rønberg
- ”En ny vej til synlighed” af Mette Sandbye
- ”Slagfærdige kvinder” af Inge Lise Mogensen Bech
- ”Den oversete tro” af Lone Kølle Martinsen
- ”Handsken i hånden af” Lene Bøgh Rønberg
- ”Aldrig vilde hun lade sig nøje med noget mindre” af Sara Alfort
Bogens forord er forfattet af Karina Lykke Grand og Lise Jeppesen, der er museumsdirektører på henholdsvis Den Hirschsprungske Samling og Randers Kunstmuseum. Heri præsenteres bogens – og den bagvedliggende udstillings – idé. Der redegøres b.la. for forskning og metode. Det moderne gennembrud forstås ikke snævert som Georg Brandes. Det anskues derimod som et oprør mod en udtryksform, idet moderniteten opfattes langt mere kompleks. Alle bogens kunstnere er kvinder født før 1870. De ernærede sig af deres kunst og de søgte ud for at opnå færdigheder.
Hvem møder vi så? Det moderne gennembruds kvindelige kunstnere byder på kendte såvel som ukendte navne. De tæller b.la. Anna Ancher, Augusta Dohlmann, Marie Luplau, Anne Marie Carl-Nielsen, Anna Petersen, Bertha Wegmann, Johanne Krebs, Nicoline Tuxen og Sofie Holten. Nogle af efternavnene kender vi fra deres fædre, brødre eller mænd. Men kvinderne er også interessante.
I bogens bidrag finder vi forskellige perspektiver på de kvindelige kunstnere omkring år 1900 og deres særlige bidrag til periodens billedkunst. Et af bogens gennemgående tematikker er, at kvinderne mødte modstand, men var idealistiske og dedikerede i forhold til deres kunst. Kvinderne var forment adgang til Kunstakademiet. Der var på ingen måde lige muligheder for mandlige og kvindelige kunstnere, hverken når det kom til at dygtiggøre sig eller når kunsten skulle fremvises og sælges. Og hvorfor mon? Et bud i bogen er, at selvstændige kvinder udgjorde en form for trussel. Kvinder der gik imod konventionerne, var med til at destabilisere den fremherskende struktur. Dét ønskede flertallet af mænd ikke. Kvindens plads var i hjemmet. Bogens kapitel om kunst og satire viser, hvordan kvinder b.la. blev skildret som børn og hystader.
Det var et lille fåtal af mænd, der viste kvinderne velvilje og imødekommenhed. Kvinderne var nødt til at stå sammen og danne netværk. De kvindelige kunstnere og forfattere mødtes ivrigt. Oftest tog de til udlandet og modtog undervisning. Der er eksempler på, at nogle af dem boede sammen som ugifte par. Deres livsstil var tit meget frigjort, og de var foregangskvinder på flere punkter.
Kvindernes motiv adskilte sig også fra mændenes. De malede ofte blomstermotiver, portrætter og landskabsbilleder. Når vi kigger nærmere på værkerne, kan vi se at kvinderne gerne eksperimenterede med teknik og stil. Bogen begrænser sig ikke kun til at se på gennembruddets malerkunstnere. Der perspektiveres til tidens kvindelige forfattere litteraturen, som de havde mange fællestræk med.
I ”Kvindernes moderne gennembrud – dansk kunst 1880-1910” møder du flere hidtil ukendte navne. Andre er du måske stødt på, men kvinderne er gledet i glemmebogen. Med deres mod til at gå mod strømmen og deres kunstneriske kunnen, har kvinderne vist format. Alene derfor bør du unde dig selv at læse bogen.
Bagerst i bogen findes en fyldig kunstbiografi. De 23 kunstnere er præsenteret kronologisk efter fødselsår. En anke er, at skriften er lille og teksten kan fremstå vel kompakt. En god layout ville gøre det mere læsevenligt. Jeg fristes til at tro, at den typiske læser har læsebrille eller glidende overgang – som undertegnede.
”Kvindernes moderne gennembrud – dansk kunst 1880-1910” er dybt fascinerende læsning om 23 foregangskvinder, der brændte for deres fag. Bogens bidragsydere har formået at ramme samme saglige tone of voice. Teksten er til tider rig på fagudtryk. Den forudsætter, at læseren er nysgerrig og tålmodig, da bogen ikke er læst på én eftermiddag. Museerne og forlaget har skabt en æstetisk nydelse på højeste niveau. Alene billedsiden er en fryd for enhver kunstinteresseret.
Bogen henvender sig bredt til alle med interesse for kunst, historie og kvindeliv. Den er vigtig for forståelsen af det kunstmiljø, vi har i dag med en overvægt af kvindelige kunstnere. I dét perspektiv hylder værket datidens kvinder, der ikke lod sig trodse af køn og konventioner. Kunstnerbiografien bag i bogen er et nyttigt og gennemarbejdet opslagsværk. ”Kvindernes moderne gennembrud – dansk kunst 1880-1910” er en uhyre læseværdig og smuk bog.
Links:
Den Hirschsprungske Samling: https://www.hirschsprung.dk/udstillinger/kvindernes-moderne-gennembrud
Randers Kunstmuseum: https://randerskunstmuseum.dk/kommende-udstillinger/
Kvindernes moderne gennembrud 1880-1910
Redaktion: Inge Lise Mogensen Bech og Lene Bøgh Rønberg
Forlag: Aarhus Universitetsforlag
342 sider, ill. indbundet i farver, stort format
Udgivelsesdato: Den 28. august 2024
Anmelder: Nønne Lønne Votborg
Anmeldelse på historie-online.dk: https://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/kunst-arkitektur-haver-design-mode/kvindernes-moderne-gennembrud