Feedback fra kolleger er vigtigt, hvis man skal udvikle sig selv og sin organisation, men det er ikke uden risici. For hvordan giver man god, relevant feedback, som kollegaen vil tage til sig som et stykke berigende redskab til at gøre tingene bedre? Og hvordan ser det ud med risikoen for, at man fornærmer eller sårer kollegaen og dermed på sigt måske obstruerer samarbejdet?
‘Kollegafeedback’ har gode forslag til både afsender og modtager af feedback. Hvis man begejstres over kollegaens oplæg, er det helt fint bare at fortælle det, selv om det måske ikke kan bruges til andet end at opgradere stemningen, men ellers er der praktiske retningslinjer der kan gøre den kollegiale feedback anvendelig i dagligdagen.
Først skal man gøre sig klart, hvorfor man giver feedback. Er det rent faktisk et øjebliks begejstring, vil man gerne have luft, eller understrege sin egen betydning, eller synes man, at feedback vil kunne forbedre noget væsentligt? Dernæst skal man vurdere sit feedbacks saglige indhold, så man ikke bare hælder ’holdninger’ ud i samtalen.
I bogen skelnes mellem tre opmærksomhedszoner, hvorfra man kan give feedback: yderzonen hvorfra der observeres objektivt, mellemzonen hvor man tolker baseret på egne erfaringer, og inderzonen, hvor det handler om de følelser, der opstår undervejs. Det er ok at bruge de konkrete observationer og også tolkninger i forhold til egne erfaringer – ledsaget af konstruktive forslag, mens følelser kan anvendes til at fortælle kollegaen, hvorfor emnet for feedback var vigtigt for dig. Samtidigt skal man være opmærksom på, hvad der kan ændres. Hvis det, man gerne vil ændre, er en del af kollegaens personlighed – eksempelvis at den introverte kollega er dårlig til at levere oplægget – skal man måske snarere overveje, om opgaverne kan fordeles på en anden måde.
Et andet kapitel handler om, hvordan man modtager feedback. Det kan være krævende nok, og måske har man ømme punkter, er underskudsramt eller er generelt dårlig til at modtage kritik. Det kan man heldigvis arbejde med. I bogens sidste kapitel præsenteres en række feedbackmetoder der kan anvendes både i daginstitutionen og muligvis også i salgsafdelingen.
Hvis man har arbejdet i daginstitutioner, har man måske mødt en del af teorien før, men bogen har fin struktur, og det er let at finde noget, man selv kan bruge uanset erfaringerne. Teksten er logisk og let læst.
Kollegafeedback
Få det sagt, så det virker
Katrine Kent
172 sider
Content Publishing Aps
Udgivet: 2024
Birte Strandby