Erik Håkonssons store faglige erfaring som læseforsker bruges til at komme med klare råd til forældre. Det er lykkedes at anvende den nyeste forskning, uden at det på nogen måde virker tungt. Det pædagogiske udgangspunkt er, at barnet skal opleve det meningsfulde i at kunne læse, ved at forældrene (og daginstitutionspersonalet) gør barnet opmærksom på skirftsproget i hverdagen. Dette kan gøres ved at øge barnets opmærksomhed på f.eks. skilte, indkøbsedler, mm. Forældrene skal se sig selv som rollemodeller og derfor vise barnet læsning i hverdagen. De fleste forældre har hørt budskabet om, at det er vigtigt at læse med sit barn. Håkonsson går dybere og beskriver hvordan man læser dialogisk med børn på forskellige alderstrin. Håkonsson gør op med den pædagogiske holdning, at skriftsproget er noget, der hører skolen til. Han fremhæver, hvordan skriftsproget kan læres gennem leg. Bogen beskriver detaljeret hvorledes det at gå på indkøb, er et oplagt læringsrum for tilegnelsen af skriftsproget. Forfatteren beskriver hvordan barnets interesse kan underbygges ved at skrive navn på barnets tegninger, sætte navn på ting i hjemmet, lege med bogstaver mm.
Forfatter: Erik Håkonsson
Forlag: Kroghs Forlag