108 regler for den opadgående karrierekomet skrevet af en forfatter med mere end 30 års erfaring fra britisk erhvervsliv og mere end 10 bøger bag sig.

At bogen overhovedet er oversat til dansk er forbavsende, da den tydeligvis er tilegnet en ganske anden læserkreds end ansatte i danske virksomheder, der jo i flere år har hyldet individualisme, kreativitet og flade organisationsstrukturer.

Hvilket menneskesyn ligger eksempelvis bag regler som:

Vær meget velklædt og se voksen ud…

eller

under afsnittet om at være en god lytter: Kom med opmuntrende lyde…

og under stil-reglen: Hvis det ikke har kostet noget, så lad være med at bruge det.

ud fra en betragtning om, at hvis man klæder sig kostbart, virker man kræsen.

De første mange regler går på kunsten at tilpasse sig virksomheden. Først når man har taget de tre – fire første karrieretrin, skal man begynde at se ud over egen næsetip. Ellers går reglerne blandt andet på: underpromise og overdeliver – hermed vil du eksempelvis altid kunne overraske positivt. Eller som der står senere: Sørg for at blive chefens yndling – og tag vare på … dig selv. Der er naturligvis også det udmærkede og gammelkendte råd om at sætte sig ind i virksomhedens kultur.

Menneskesynet er så gammelt som McGregors X- og Y-teorier fra 1960: Om ’de andre’ – (ikke-stræberne) – står der, at de er godt tilpas med at være får… med at være sikre, trygge…

Der er ikke meget team spirit at hente, og man får indtryk af, at målgruppen gik på pension for 40 år siden. Men som historisk monument er bogen interessant.

Richard Templar

Oversat af Lone Dalgaard

264 sider

Gads Forlag

Udgivet: 2.09.2010