Charlotte Usher har brugt sommerferien til at lægge en strategi for, hvordan hun kan komme til at følges med skolens idol, Damen, til efterårsballet. Umiddelbart ser noget faktisk ud til at lykkes, men ved et grimt uheld havner Charlotte pludselig i stedet i Kadaver-klassen, et noget moderniseret limbo for døde teenagere, der venter på at komme videre. Inden de kan rejse, skal de dog først løse nogle problemer.

Charlotte er dybt ulykkelig over at være død, men opdager at hendes rivals lillesøster kan se hende, og at hun oven i købet kan deltage i livet ved at overtage hendes krop, hvilket giver nogle helt specielle muligheder og en del jalousi mellem de to piger, den levende og den døde.

Bogens optakt – Askepot før ballet – er set en del gange før, men er stadigt lige inciterende. Derimod er tilvænningen til Kadaver-klassen lang og på nippet til at blive kedelig, havde det ikke været for de humoristiske indslag, såsom at der i kantinen – der har en særlig afdeling for døde elever – serveres junkfood en masse. Figur og sundhed er jo ikke så vigtigt mere…
De døde klassekammerater repræsenterer moralske voksenstemmer: Der er Kim, der er død på grund af overdreven brug af mobiltelefoner, og Mike hvis begejstring for høj musik fik ham til at køre galt.

Charlotte er en typisk amerikansk teenager – hvilke andre nationer leverer teenagere der uafladeligt kommer med umotiverede hvin? – af den slags, der kun gennem en Askeport metamorfose kan nå frem til High School Musical, og slutningen bliver da også ren Askepot – idel lykke for alle – levende såvel som døde.

Tonya Hurley
Ghostgirl
Oversat af Rasmus Klitgaard Hansen
342 sider
Phabel/ArtPeople
Udgivet: 27.10.2009

Birte Strandby